تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
17

مصرف قرص ونوستات برای کدام افراد خطرناک است؟

  • کد خبر : 144195
  • 27 دی 1400 - 16:02
مصرف قرص ونوستات برای کدام افراد خطرناک است؟
قرص لاغری ونوستات نوعی داروی کاهش وزن است که برخی از افراد ممکن است به این دارو حساسیت داشته باشند.

جمهوریت : بسیاری برای رسیدن به لاغری و تناسب اندام ترجیح می دهند از داروهای مختلف استفاده کنند که بعضا نیز از سوی پزشکان تجویز می شود.ونوستات یا ارلستات نیز از جمله این داروهاست که علاوه بر رسیدن به نتیجه مورد نظر و کاهش وزن ممکن است عواقب ناگواری را رقم بزند.

ونوستات چیست؟

به گزارش سرویس سلامت جمهوریت ، قرص لاغری ونوستات نوعی داروی کاهش وزن است که دو نوع دارد. نوع اول ارلستات است که بدون نیاز به نسخه و Xenical که تنها با تجویز پزشک، به فروش می‌رسند. تمام قرص‌های لاغری ۶۰ میلی گرم ارلستات دارند، اما قرص‌های Xenical دارای ۱۲۰ میلی گرم از این ماده هستند. قرص ونوستات برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید شد.

طریقه و زمان مصرف قرص ونوستات

مصرف مکرر این دارو می‌تواند آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری را برای افراد به همراه داشته باشد. ولی اگر همچنان در مصرف آن مسر هستید به شما توصیه می‌کنم کمترین دوز آن را استفاده کنید.

نکته مهم: باید دوز مناسب را در صورت نیاز پزشک متخصص در این زمینه مشخص کند.

پس از صرف وعده‌های غذایی اصلی بهترین زمان برای مصرف این قرص است. اگر تصور می‌کنید پس از صرف یک وعده غذای چرب و سرشار از کالری، مصرف یک عدد قرص ونوستات می‌تواند شما را لاغر نگه دارد یا مانع چاق شدن شما شود، سخت در اشتباهید.

کاهش وزن موثر و پایدار با مصرف قرص ونوستات زمانی اتفاق می‌افتد که سبک زندگی تغییر پیدا کند. ورزش کردن و اصلاح تغذیه در کنار مصرف این قرص تنها راه عملی و پایدار لاغر شدن است؛ لذا مصرف قرص به تنهایی نمی‌تواند دردی را دوا کند.

عوارض قرص ونوستات

یکی از مهم‌ترین عوارض قرص ونوستات این است که این دارو به دلیل ممانعت از جذب چربی‌ها در بدن، سبب کاهش جذب ویتامین‌های محلول در چربی همچون ویتامین E، ویتامین D، ویتامین A و ویتامین K می‌شود که عوارض زیادی در بدن ایجاد می‌کنند.

همچنین برخی از افراد ممکن است به این دارو حساسیت داشته باشند که حساسیت آن‌ها شامل کهیر، تنگی نفس، تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو است؛ در صورت بروز هر یک از موارد زیر با با پزشک خود تماس گرفته و مصرف دارو را قطع کنید:

  • درد شکمی شدید
  • درد کمر شدید
  • وجود خون در ادرار یا ادرار کردن دردناک
  • نشانه‌های سنگ کلیه همچون کاهش ادرار، تورم در پا یا مچ پا، تنگی نفس و احساس خستگی
  • بروز مشکلات کبدی که عوارض قرص ونوستات بر کبد سبب ایجاد علائمی همچون حالت تهوع، درد قسمت بالای معده، خارش زیاد، احساس خستگی، کاهش اشتها، ادرار تیره رنگ، مدفوع سفت، زردی چشم یا پوست است.
  • از عوارض قرص لاغری ونوستات که جای نگرانی ندارد، می‌توان به مدفوع چرب، لکه‌های روغن روی لباس زیر، رنگ قهوه‌ای یا نارنجی روغن مدفوع، گاز و تخلیه روغنی، مدفوع شل و افزایش نیاز فوری به دستشویی رفتن، افزایش حرکات روده و عدم توانایی در کنترل آن، درد معده و حالت تهوع و درد که این موارد معمولاً پس از مدتی از مصرف قرص ونوستات رفع می‌شود.

ممنوعیت مصرف ونوستات

باید توجه داشته باشید افرادی که دچار سنگ کلیه، بیماری کیسه صفرا، پانکراتیت، بیماری تیروئید، بیماری کبد، بیماری کلیوی، پیوند عضو یا بولیمیا هستند، نباید از این دارو استفاده کنند. همچنین در افراد باردار قرص ونوستات ممنوعیت مصرف دارد. افرادی که به آن حساسیت دارند یا دچار مشکلات سوءجذب هستند نیز نباید از این دارو استفاده کنند.

همچنین مصرف قرص ونوستات برای کودکان زیر ۱۲ سال و مصرف کپسول ارلستات برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوعیت مصرف دارد.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=144195

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰