تاریخ : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
11

انتقاد تند رجانیوز از مجلس برای طرح صیانت

  • کد خبر : 147980
  • 03 اسفند 1400 - 21:46
انتقاد تند رجانیوز از مجلس برای طرح صیانت
سایت رجانیوز با تیتر «طرح صیانت» و بحران در جبهه اصولگرایی؛ فرار از پاسخگویی به سبک حامیان قالیباف/ بلاتکلیفی دو ساله وعده «نظارت بر نمایندگان» از سوی شورای ائتلاف/ آیا دولت باید هزینه اشتباهات مجلس را بدهد؟ نوشت : حامیان سیاسی و رسانه‌ای رئیس مجلس با پیوند دادن میان اختلالات اخیر ناشی از کم‌کاری دولت سابق با تصویب پر اشکال طرح صیانت از سوی مجلس و در کمیسیون منتخب نمایندگان همین مجلس، در تلاش برای فرار از پاسخگویی و هزینه‌تراشی بی‌مبنا برای دولت هستند.

جمهوریت : رجانیوز نوشت : طرح پر سر و صدای فضای مجازی مجلس که در رسانه‌ها با عنوان «طرح صیانت» به شهرت رسید، امروز و در کمیسیون مشترک این طرح به تصویب رسید. گذشته از ایرادات متعدد ساختاری و محتوایی این طرح، نحوه تبیین این مصوبه مجلس در افکار عمومی با معضلات جدی روبرو بوده است. همین وضع نابسامان در حوزه اطلاع‌رسانی، موجب شده تا برخی حامیان اصلی این طرح مسئولیت اقدام مجلس را متوجه دولت کنند.

از دقایق ابتدایی تصویب این طرح، حامیان رئیس مجلس تلاش زیادی داشتند تا وضع فعلی را متوجه دیگران کنند. یک بررسی اجمالی از مواضع فعالان سیاسی و رسانه‌ای نزدیک به قالیباف نشان می‌دهد که این جریان مصمم است تا هزینه «تصمیم مجلس» را به گردن «دولت» انداخته و در این مسیر از خبرسازی‌های بی‌پایه و اساس نیز دریغ ندارد.

 

کانال تلگرامی «تبیان آنلاین» که با وجود انتساب به سازمان تبلیغات اسلامی، همواره جهت‌گیری‌های روشنی به سود رئیس مجلس داشته، در مطلبی با تیتر «چه کسی پا روی اینترنت گذاشت؟» ادعا کرده که دولت به دنبال محدودیت اینترنت بین‌المللی بوده و این موضوع را در شورای عالی فضای مجازی و در حضور مقامات عالی دولت به تصویب رسانده است. این کانال حامی قالیباف با عبور ساده از کنار هزینه کلانی که طرح «مجلس» در افکار عمومی ایجاد کرده، صرفا با بیان اینکه «این مصوبه نیز بر نارضایتی کاربران افزوده است» سعی کرده تا ژست بی‌طرفی خود را حفظ کند.

 

اما واقعیت ماجرا چیست؟ به گفته مقامات وزارت ارتباطات، عدم سرمایه‌گذاری زیرساختی در شبکه اینترنت ثابت طی سال‌های گذشته، در کنار رفع نقایص شبکه آموزش مجازی از مهر ماه امسال و به تبع، افزایش شدید استفاده از پهنای باند کشور در حوزه آموزش مدارس و دانشگاه‌ها، باعث شده تا ظرفیت انتقال شبکه مخابرات کشور اشباع شده و کوچ دو طرفه کاربران میان شبکه اینترنت ثابت و سیار، تفاوت چندانی در کیفیت سرعت اینترنت ایجاد نکند.

 

اما ارتباط دادن این اختلال که به گفته وزیر ارتباطات به سرعت و از طریق گسترش شبکه فیبر نوری در حال رفع بوده، با انتقاداتی که متوجه نحوه مدیریت رسانه‌ای طرح صیانت از سوی مجلس است، اقدامی عجیب و قابل تامل است. اما این ماجرا زمانی بدتر می‌شود که کسانی علیرغم حمایت‌های پیشین رئیس مجلس از این طرح، سعی در ارائه تصویری بی‌طرف و خنثی از قالیباف در این ماجرا دارند.

 

پس از طرح انتقادات به نسخه اولیه طرح صیانت، رئیس مجلس حداقل در سه نوبت از لزوم تصویب طرحی برای ساماندهی فضای مجازی سخن گفته است. در اولین مورد، قالیباف صراحتا با رد برخی ادعاها در خصوص این طرح گفته بود: «جوسازی‌ها علیه مجلس درباره طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی بیخود است. عده‌ای اعلام کردند که مجلس درپی تعطیلی پلتفرم‌ها است درحالی‌ که مجلس به دنبال حمایت از مشاغل خرد در این حوزه است.» او همچنین در اظهار نظر دیگری، انتقادات را به این شکل پاسخ داده بود: «روزی که کمیسیون مربوطه تشکیل شد من همانجا خیلی صریح با مردم صحبت کردم و گفتم مطمئن باشید موضوع فیلترینگ نیست. در اینجا یک فضاسازی اتفاق افتاد. اکثر جوانان خلاق ما و کارآفرین ما در این پلتفرم‌ها کار می‌کنند و اقتصاد به آنجا رفته، ما به دنبال تقویت اقتصاد و ایجاد شغل هستیم.»

 

قالیباف همچنین در دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد که تخریب‌ها علیه طرح صیانت از آن طرف آب ریشه گرفته و در صفحه اینستاگرام خود ضمن اعلام اینکه پلتفرم‌های با کاربران چند ده میلیونی مسدود نخواهد شد اعلام کرد: «عمدۀ ادعاهای مطرح شده درباره طرح مطابق واقع نیست و در طرح وجود ندارد لذا کارشناسان و فعالان دلسوز در نظر داشته باشند که تحت تاثیر فضاسازی‌ها و مطالب خلاف واقع، پیش از بررسی دقیق موضع گیری نکنند. ⁣» در نهایت نیز کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت با نظر کمیسیون‌های تخصصی مجلس شکل گرفت و با حضور شخص رئیس مجلس تشکیل جلسه داد.

 

به نظر می‌رسد که حامیان سیاسی و رسانه‌ای رئیس مجلس با پیوند دادن میان اختلالات اخیر ناشی از کم‌کاری دولت سابق با تصویب پر اشکال طرح صیانت از سوی مجلس و در کمیسیون منتخب نمایندگان همین مجلس، در تلاش برای فرار از پاسخگویی و هزینه‌تراشی بی‌مبنا برای دولت هستند. اقدامی که نیازمند واکنش روشن و شفاف از سوی مقامات ارشد دولت برای پاسخگویی به افکار عمومی است.

 

در این بین اما بد نیست مسئولان شورای ائتلاف اصولگرایان که مدعی نظارت بر عملکرد نمایندگان مورد حمایت خود پس از رای آوری با شعار شفافیت بودند، اکنون و در دو سالگی انتخاب نمایندگان مجلس یازدهم، گزارش روشنی از میزان نظارت و گزارش‌های وعده داده شده به جریان انقلابی ارائه کنند. نمی‌توان در هنگام انتخابات شعارهای پوچ داد و در موعد پاسخگویی هزینه را متوجه دولت و گروه‌های سیاسی دیگر کرد.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=147980

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰