تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
18

داروی دایجستیو و مکانیسم اثر آن

  • کد خبر : 139759
  • 23 آذر 1400 - 16:27
داروی دایجستیو و مکانیسم اثر آن
دایجستیو دارای آنزیم‌هایی است که می‌تواند به هضم چربی ها، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها کمک کند.

جمهوریت : داروی دایجستیو بمنظور درمان اختلالات گوارشی تجویز می‌شود که با برخی دارو‌های دیگر نیز تداخل دارد و همچون سایر دارو‌های دیگر پیش از مصرف باید نکاتی را در نظر داشته باشید که در ادامه به آن پرداخته ایم.

دایجستیو چیست و به چه منظور تجویز می‌شود؟

به گزارش سرویس سلامت جمهوریت ، پزشکان داروی دایجستیو را بمنظور درمان اختلالات گوارشی ناشی از بیماری‌های کیسه صفرا یا کبد، بیماری مزمن معده یا روده، بهبود سوزش مری و معده و پیشگیری از رفلاکس معده و بروز نفخ، اختلالات گوارشی ناشی از جراحی کیسه صفرا و روده‌ها و نفخ مصرف می‌شود.

آنزیم‌های موجود در دایجستیو می‌تواند به هضم چربی ها، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها کمک کند.

نکاتی که در ارتباط با مصرف دایجستیو باید بدانید

این دارو باید همراه با غذا یا بلافاصله قبل یا بعد از غذا میل شود.

این دارو دارویی است که به دو نوع کلیوی و کبدی از بدن پاکسازی و در حقیقت متابولیزه می‌گردد؛ بنابراین مصرف آن به افرادی که از بیماری‌های کبدی و کلیوی رنج می‌برند به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

در صورت بوجود آمدن علایمی نظیر ناراحتی شنوایی، کاهش شنوایی، تهوع و استفراغ شدید، ناراحتی بینایی، تغییر رنگ پوست یا علایم پوستی نشانگر حساسیت دارویی حتما با پزشک خود تماس گرفته و راهنمایی وی را جویا گردید.

۱. مصرف این دارو در بارداری و حاملگی تنها زمانی مجاز است که پزشک شما این دارو را برای شما تجویز کرده است.

دایجستیو می‌تواند از طریق شیر مادر به شیرخوار منتقل گردد لذا به مادرانی که قصد مصرف دایجستیو را در دوران شیردهی دارند توصیه می‌گردد تا در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید.

جذب فرآورده‌های خوراکی حاوی آهن، در مصرف همزمان با این دارو کاهش پیدا می کند.

نحوه مصرف قرص دایجستیو به چه صورت است؟

دارو دایجستیو به صورت خوراکی همراه با غذا و میان وعده طبق دستور پزشک مصرف می‌شود.

مقدار مصرف این دارو نیز براساس وضعیت پزشکی، رژیم غذایی و پاسخ بدن به درمان تعیین می‌شود و اگر از قرص استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که آن را در دهان نگه ندارید، زیرا انجام این کار می‌تواند سبب تحریک لثه‌ها و گونه‌ها شود و باید توجه داشته باشید که دارو را باید با آب قورت دهید. برای قرص‌های جویدنی، قبل از بلعیدن آن را کاملاً بجوید.

تداخلات دارویی با دایجستیو

جذب فرآورده‌های خوراکی حاوی آهن، در مصرف همزمان با این دارو کاهش می‌یابد.

تداخل دارویی امکان دارد سبب تغییر عملکرد دارو یا افزایش عوارض جانبی شود، اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که این امر به این معنی نیست که تمام دارو‌ها با یکدیگر تداخل دارند.

در حقیقت باید فهرستی از محصولات و دارو‌هایی را که مصرف می‌کنید (از جمله دارو‌های با نسخه و بدون نسخه و همچنین دارو‌های گیاهی) تهیه کرده و به پزشک خود نشان دهید و بدون مشورت با پزشک مصرف آن را متوقف نکنید یا میزان مصرف آن را تغییر ندهید.

معرفی دارو‌هایی که با قرص دایجستیو تداخل دارند:

  • acarbose
  • miglitol

عوارض جانبی دایجستیو

امکان دارد این دارو حاوی مواد غیرفعال باشد که میتوانند سبب واکنش‌های آلرژیک یا دیگرمشکلات شوند و از این رو برای کسب جزئیات بیشتر باید درباره این مساله با پزشک خود صحبت کنید.

پیش از مصرف این دارو درباره سابقه پزشکی خود خصوصا، تورم شدید و ناگهانی پانکراس، تشدید ناگهانی بیماری بلند مدت پانکراس صحبت کنید.

پیش از جراحی، درباره تمام محصولاتی که مصرف می‌کنید (از جمله تمام دارو‌های با نسخه و بدون نسخه و همچنین دارو‌های گیاهی) با پزشک یا دندان پزشک خود صحبت کنید.

بیشتر عوارض ناشی از مصرف بیش از حد دارو است که می‌تواند سبب تحریک دهان و مری شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=139759

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰