تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
11

شلغم برای این افراد سم است +عوارض آن

  • کد خبر : 139857
  • 23 آذر 1400 - 18:59
شلغم برای این افراد سم است +عوارض آن
شلغم همچون سایر مواد غذایی و سبزیجات در صورتی که بیش از حد مصرف شود ممکن است عوارضی را برای فرد درپی داشته باشد.

جمهوریت :در فصول سرد پاییز و زمستان نام شلغم را بعنوان پنی سیلینی طبیعی و دارویی مناسب سرماخوردگی زیاد می‌شنوید. تفکری که از گذشته در میان مردم مطرح شده است و بسیاری بر آن معتقدند، اما آیا میدانستید برخی به هیچ عنوان نباید از شلغم استفاده کنند؟!

شلغم و ترکیباتی که در خود جای داده است

به گزارش سرویس سلامت جمهوریت ، همانطور که می‌دانید، شَلْغَم نوعی سبزی دارای ریشه است به رنگ سبز و سفید یا بنفش و با برگ‌هایی ناصاف و بریدگی‌های بسیار که ریشهٔ آن غدّه‌ای و به شکل‌های گرد یا دراز به رنگ سفید با لکه‌های بنفش است.

در حقیقت شلغم نه تنها از نظر داشتن ویتامین و خواص معدنی آن دارای ارزش است، بلکه می‌توان گفت این سبزی از حیث سایر ویژگی‌های غیر غذایی نیز سرآمد است و در واقع در زمره سبزی‌های مهم شمرده می‌شود.

شلغم گیاهی بومی اروپا و آسیای مرکزی است که می‌توان آن را از اعضای خانواده سبزیجاتی همچون کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم برگ و خردل قرار داد.

جالب است بدانید که استفاده از شلغم در میان رومیان باستان و مردم اروپا در سده‌های میانه باب بوده است.

طبق تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته از سوی دانشمندان و محققان، هر صد گرم شلغم دارای ۳۵ کیلو کالری انرژی، ۱ گرم پروتئین، ۷ گرم قند، ۲/۰ گرم چربی، ۱/۱ گرم فیبر، ۴۵ میلی‌گرم گوگرد، ۲۸۰ میلی‌گرم پتاسیم، ۶۰ میلی‌گرم کلسیم، ۳۶ میلی‌گرم ویتامین C ‎است.

نگاهی به عوارض شلغم

از جمله عوارض شلغم ایجاد حساسیت غذایی است، در حقیقت افرادی که به سبزیجاتی از جمله کلم و گل کلم حساسیت دارند، احتمال اینکه به شلغم نیز حساسیت داشته باشند، وجود دارد.

عوارض و علائم حساسیت به شلغم شامل مواردی همچون آبریزش بینی، آبریزش چشم، سرفه، آسم و ورم لب‌ها است.

شلغم سرشار از فیبر است و از ین رو زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند سبب بروز مشکلات گوارشی همچون گاز روده، انسداد روده، اسهال و … شود.

زیاده روی و افراط در مصرف شلغم به افراد دیابتی توصیه نمی‌شود؛ زیرا ممکن است میزان جذب شکر در بدن را افزایش داده و وضعیت بیمار دیابتی را نیز وخیم‌تر کند.

از دیگر عوارض زیاده‌روی در مصرف شلغم کاهش شدید فشار خون است.

شلغم حاوی مقادیر بالایی از پتاسیم است و از این رو زیاده‌روی در مصرف شلغم منجر به افت شدید و ناگهانی فشار خون می‌شود.

از سوی دیگر باید بدانید که، شلغم حاوی آنتی اکسیدان‌های فراوانی است و از همین‌رو می‌تواند سبب اختلال در سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به بیماری‌های مانند سرطان‌ها را افزایش می‌دهد، زیرا زمانی‌که مقدار آنتی اکسیدان‌ها افزایش یابد، علاوه بر رادیکال‌های آزاد سلول‌های بدن را نیز مورد هدف خود قرار می‌دهند و سبب آسیب رسیدن به آن‌ها می‌شوند.

خانم‌های باردار و مادران شیرده بهتر است از مصرف شلغم در دوران بارداری و شیردهی بپرهیزند.

نحوه نگهداری صحیح شلغم

باید توجه کنید که پس از خرید شلغم، لازم است تا حتما نکاتی را برای نگهداری آن رعایت کنید، بنابراین اگر شلغم خریداری کردید که دارای ریشه‌های سبز است حتما بای آن را از ریشه جدا کنید.

پس از خرید شلغم آن را در یک کیسه قرار دهید و هوایش را تا جای ممکن بگیرید و آن را در سردترین قسمت یخچال خود بگذارید، به یاد داشته باشید که به هیچ عنوان نباید شلغم را بیش از ۴ روز در یخچال نگهداری کنید و با توجه به اینکه سبزیجات خواص خود را به راحتی از دست می‌دهند؛ از این رو ضروری است تا حتما آن‌ها را در فاصله کوتاه مدت بپزید و مصرف کنید.

افرادی که نباید شلغم مصرف کنند

شلغم گیاهی؛ ضدتب، ضدسرماخوردگی، ضدگلودرد، مدر و از بین برنده میکروب‌های بدن است، اما با این تفاسیر باید بدانید که مصرف آن برای افرادی که از ناراحتی‌های گوارشی به ویژه نفخ رنج می‌برند، توصیه نمی‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=139857

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰