تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
17

مضرات بادمجان برای پوست و مو! +خواص آن

  • کد خبر : 142446
  • 14 دی 1400 - 10:36
مضرات بادمجان برای پوست و مو! +خواص آن
صرف نظر از تمام خواصی که بادمجان دارد در برخی افراد می تواند سبب بروز برخی بیماری های پوست و مو شود.

جمهوریت : بادمجان یا همان بادنجان گیاهی پرخاصیت و معروف است که بطور معمول در اکثر غذا‌ها و یا حتی ترشی‌ها از آن استفاده می‌شود و باید بدانید با توجه به خواصی که در این گیاه وجود دارد ممکن است عوارض و مضراتی نیز نهفته باشد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

بادنجان؛ گیاهی پرخاصیت از خانواده سیب زمینی، گوجه و فلفل شیرین

به گزارش سرویس سلامت جمهوریت ، بادنجان یا بادمجان گیاهی پرخاصیت از خانواده سیب زمینی، گوجه و فلفل شیرین است که بطور معمول با رنگ‌های بنفش تیره و سیاه در بازار یافت می‌شود.

بادمجان حاوی فسفر، ناسونین، فولات، ویتامین‌های B، کلسیم، پتاسیم، ویتامین A و بتا، کربوهیدرات، آهن، فیبر و ویتامین C است.

نگاهی به خواص و فواید بادمجان

  • جلوگیری از لخته شدن خون به کمک بادمجان

بادمجان حاوی بیوفلاونوئید و ویتامین K است که این امر می‌تواند به پیشگیری از لخته شدن خون کمک کند.

  • پیشگیری از سرطان با مصرف بادمجان

بادمجان سرشار از پروتئاز است که می‌تواند سلول‌های سرطانی را از بین ببرد و از سرطان جلوگیری کند.

  • استخوانی محکم به کمک بادمجان

مس و ویتامین k در بادمجان به استخوان‌ها کمک بسیار میکنند تا از پوکی آن‌ها جلوگیری به عمل آورد.

  • تاثیر بادمجان در کاهش وزن

فیبر فراوان بادمجان به کاهش وزن و هضم کمک میکند و از این رو میتوانید بادمجان را به وعده‌ها غذای خود اضافه کنید.

  • تقویت حافظه با مصرف بادمجان

بادمجان به لطف دارا بودن مواد معدنی همچون ناسونین و فیتوناتریشن می‌تواند به تقویت و بهبود حافظه کمک بسیار کند.

  • سلامت قلب پس از مصرف بادمجان

بادمجان با مواد‌های مغذی منیزیم، ویتامین B۶، ویتامین B۳، پتاسیم، اسید فولیک، و به جلوگیری از حمله قلبی و سکته کمک می‌کنند.

  • تاثیر بادمجان در سلامت پوست و مو

مصرف منظم بادمجان به سلامت مو‌ها کمک میکند و بافت مو‌ها را حفظ میکند و می‌تواند از شوره سر جلوگیری کنند.

بادمجان حاوی مواد‌های معدنی مفیدی برا پوست و مو است که به سلامت این دو کمک میکند و می‌تواند به درخشندگی پوست کمک کند.

  • کنترل آهن بدن به کمک بادمجان

باید بدانید که؛ آهن زیاد اصلا برای بدن مفید نیست و بادمجان این آهن هارا در دستان خود کنترل میکند و آهن مورد نیاز را به بدن میرساند.

  • بدنی سالم به کمک بادمجان

بادمجان دارای کلسیم، آهن و مواد معدنی دیگر است که برای اطمینان از رشد بدن بسیار ضروری هستند و حتی می‌تواند از بروز بیماری‌های مزمن جلوگیری کند و جالب است بدانید که؛ بادمجان ضد باکتری است و از سوی دیگر بهتر است برای داشتن خوابی راحت بادمجان مصرف کنید.

عوارض و مضرات بادمجان

  • عوارض بادمجان برای دهان

صرف نظر از تمام خواصی که بادمجان دارد، باید بدانید که سوزش دهان و بروز آفت از عوارض شایع آن است.

  • عوارض بادمجان برای پوست

از عوارض بادمجان در برخی افراد که دچار حساسیت به بادمجان هستند می‌توان به چشم درد، خارش و کهیر زدن روی پوست اشاره کرد.

  • نسونین و جذب آهن

نسونین به عنوان یک ماده شیمیایی موجود در بادمجان با آهن متصل شده و آن را از سلول‌ها خارج می‌کند. این فرآیند که به عنوان کلات آهن شناخته می‌شود برای افراد دارای آهن زیاد در بدن مفید است. در همین حال، افراد دارای سطح آهن کم نباید از مواد غذایی حاوی نازونین زیاد استفاده کنند.

  • مسمومیت با سولانین

بادمجان جزء خانواده بادنجانیان است و این خانواده نیز حاوی آلکالوئید‌ها از جمله سولانین هستند که می‌تواند سمی باشد. سولانین از این گیاهان در حالی که هنوز در حال رشد هستند محافظت می‌کند. با توجه به این موارد مصرف برگ یا غده این گیاهان منجر به علائمی مانند سوزش گلو، حالت تهوع و استفراغ و آریتمی‌های قلبی می‌شود این واکنش‌ها در برخی موارد می‌تواند کشنده باشد.

از سوی دیگر باید بدانید که مصرف سیب زمینی‌های سبز شده به طور معمول افراد را در معرض خوردن بیشترین سولانین قرار می‌دهد و با توجه به اینکه بادمجان حاوی مقدار کمی سولانین است و بعید است خوردن مقادیر کم تا متوسط آن تاثیر منفی قابل توجهی داشته باشد.

  • بروز حساسیت نسبت به بادمجان

در موارد بسیار نادر، یک یا چند ترکیب باعث واکنش آلرژیک می‌شود و از این رو به نظر می‌رسد علت اصلی پروتئین انتقال چربی در گیاه باشد.
علائم واکنش شامل کهیر، تورم و مشکل تنفسی است. هر فردی که این علائم را تجربه می‌کند باید فورا تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرد، زیرا دچار آنافیلاکسی (واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی) می‌شوند.

ترفند‌هایی برای کاهش عوارض و سودازایی بادمجان

بادمجان پوست کنده یا باپوست را چهار قسمت کنید داخل آن را با خلال سوراخ سوراخ کنید و به لایه داخلی و خارجی آن نمک بمالید و بر روی هم بچینید و بگذارید دو الی سه ساعت در آب سرد بماند تا آب سیاه و تیز طعم شود، سپس آن آب سیاه را دور بریزید و مجدداً روی آن آب بریزید تا مراحل قبل طی شود، تعویض آب را ادامه دهید تا دیگر آب سیاه نشود و تیزی بادمجان کم شود البته می‌توانید به جای چهار قسمت کردن، بادنجان را ورقه ورقه کنید و روی آن نمک بمالید و مراحل قبلی را انجام دهید.

پس از پایان مراحل خیساندن، قطعات بادمجان را بشویید و با گوشت بره یا بزغاله یا مرغ جوان فربه و روغن گاو تازه با کمی آب طبخ کنید یا در روغن بریان کنید و بعد از بریان شدن در آن را بگذارید و زمان بدهید تا ترکیبات آن خوب پخته شود، می‌توانید قطعات بادمجان را بدون گوشت نیز با روغن گاو تازه بریان کنید و مراحل قبل را طی کنید تا خوب پخته شود.

پس از پخته شدن، خورش حاضر شده را با سرکه یا آب انار، اناردان، گلپر، کرویا و امثال این‌ها طعم دار کنید؛ این طعم دهنده‌ها نیز به اصلاح و رفع عوارض کبدی بادمجان کمک می‌کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=142446

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰