تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
13

نخود و عوارض و مضرات احتمالی آن

  • کد خبر : 140034
  • 25 آذر 1400 - 13:19
نخود و عوارض و مضرات احتمالی آن
نخود در رژیم غذایی برخی از سالم‌ترین افراد دنیا گنجانده شده است، اما علاوه بر خواصی که دارد، مضراتی را نیز در خود جای داده است.

جمهوریت : نخود نوعی سبزی و زیر دسته حبوبات محسوب می‌شود که دارای طبعی گرم است و خواص و مضراتی را نیز مانند هر ماده غذایی به خود اختصاص داده است. اما این نخود پرخاصیت چه مضراتی ممی تواند داشته باشد؟

نخود و طبع آن

به گزارش سرویس سلامت جمهوریت ، نخود یکی از رایج‌ترین انواع سبزیجات محسوب می‌شود که دارای مزاج گرم و خشک است و جالب است بدانید که نخود‌های تازه که هنوز سبز هستند طبعی گرم و‌تر دارند.

نخود در رژیم غذایی برخی از سالم‌ترین افراد دنیا گنجانده شده است و مملو است از بسیاری از آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی، مواد مغذی و ویتامین ب ۶ (از جمله منیزیم، اسید فولیک، ویتامین ث، کلسیم، روی، فسفر و پتاسیم) که مزایای بی شماری برای سلامت افراد دارد.‌

می‌توان گفت نخود برای سلامت قلب بسیار مفید است و خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد و همچنین سبب بهبود گوارش نیز می‌شود.

عوارض احتمالی و مضراتی که نخود می‌تواند برای فرد به ارمغان آورد

همانطور که می‌دانید، حبوبات محتوی الیگوساکارید‌هایی به‌نام گالاکتان هستند که بدن قادر به هضم آن‌ها نیست، زیرا آنزیم آلفاگالاکتوزیداز را ندارد.

این آنزیم بمنظور شکستن این قند‌ها موردنیاز است و درنتیجه مصرف حبوبات همچون نخود می‌تواند سبب تجمع گاز‌های روده‌ای و احساس ناراحتی در فرد شود.

از این رو اگر کسی با مصرف حبوبات این علائم را تجربه می‌کند، باید آن‌ها را به آهستگی در رژیم غذایی خود وارد کند.

یک راه دیگر نیز وجود دارد و این که، آبی را که، حبوبات را در آن خیسانده‌اید، جدا کنید، در حقیقت با این کار دو الیگوساکارید رافینوز و استاچیوز جدا شده و برخی از مشکلات گوارشی دیگر بروز نمی‌کنند.

نخود و پتاسیم

مسدودکننده‌ی گیرنده‌ی آدرنرژیک بتا نوعی دارو هستند که سطح پتاسیم خون را افزایش داده و معمولا برای بیماری‌های قلبی تجویز می‌شوند و درست در زمانی که از این دارو‌ها استفاده می‌کنید، باید از در حد اعتدال از غذا‌های سرشار از پتاسیم مانند نخود مصرف شود.

درحقیقت مقادیر بالای پتاسیم می‌تواند در افرادی که دچار آسیب‌های کلیوی هستند یا کلیه آن‌ها بدرستی کار نمی‌کند، مشکلات جدی را بوجود آورد.

امکان دارد، کلیه آسیب‌دیده قادر نباشد تا پتاسیم بیش‌ازحد خون را تصفیه کند و درنتیجه زندگی فرد را با خطر مواجه کند، از این رو برای پیشگیری از بیماری‌ها و حفظ سلامتی بدن این امر مهم است که به‌جای تمرکز برای روی چند غذای خاص، از غذا‌های مفید و سالم متنوعی استفاده شود.

بررسی خواص نخود در طب سنتی

  • در صورتی که نخود خوب پخته شود و در بدن به خوبی هضم شود، ارزش غذایی بالایی دارد.
  • نخود سبب پاکسازی کبد و باز کردن انسداد‌های آن می‌شود.
  • مصرف آب نخود با عسل برای تقویت قوای جنسی مفید است.
  • نخود، خون اصطلاحاً صالح تولید می‌کند؛ یعنی این خون دارای کیفیت بسیار خوبی است.
  • نخود سبب زیاد شدن شیر و منی خواهد شد.
  • در صورتی که نخود را یک شب در سرکه خیسانده و صبح ناشتا خورده و در آن روز نباید چیز دیگری میل شود؛ در کشتن کرم معده مفید است.
  • به همراه شیر تازه برای گرفتگی صدا که ناشی از خشکی باشد، مفید است.
  • نرم کننده شکم است؛ بنابراین برای کسانی که یبوست دارند، غذای مناسبی بوده و ملین است.
  • بادی که نخود در بدن ایجاد می‌کند سبب ایجاد حالت نعوذ در آلات تناسلی و موفقیت‌آمیز بودن نزدیکی می‌شود.
  • نخود؛ ادرار آور و قاعده آور است.
  • در برخی از خانم‌ها که عادت ماهانه به تاخیر می‌افتد یا چند ماه یکبار رخ می‌دهد و مخصوصاً در کسانی که مزاج سرد یا ضعف بدنی دارند و به‌دلیل این ضعف بدنی قاعدگی رخ نمی‌دهد، مصرف نخود می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.
  • توجه به این نکته ضروری است که، نخود به تنهایی یک غذای نسبتاً کامل است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=140034

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰