تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
20

نگاهی به عوارض و خواص نان تافتون

  • کد خبر : 140199
  • 27 آذر 1400 - 10:41
نگاهی به عوارض و خواص نان تافتون
نان تافتان یا تافتون کمی ترد است و از خمیر فطیر تهیه می‌شود.

جمهوریت : یکی از نان‌های محبوبی که در سرزمین ما تولید و پخت می‌شود نان تافتون است که برخی آن را با سبوس تهیه می‌کنند و برخی در گذشته‌های دور آن را بصورت بی نمک پخت می‌کردند و از آن به عنوان یک نان رژیمی برای بیماران دارای فشار خون استفاده می‌شده است.

نان و تاریخچه آن

به گزارش سرویس سلامت جمهوریت ، نان در واقع یکی از قدیمی‌ترین غذا‌هایی محسوب می‌شود که بشر آن را تهیه کرده است و می‌توان گفت، تاریخچه آن به اواخر عصر حجر باز می‌گردد.

در واقع آن زمان پدید آمده ات که برای اولین بار، دانه غلات را با آب مخلوط کرده و سپس خمیر به دست آمده را می‌پختند.

جالب است بدانید که، در دوران یونان باستان، تهیه نان یکی از مهم‌ترین قسمت‌های آشپزی محسوب می‌شد که البته، چون در مراسم مذهبی استفاده می‌گردید، از اهمیت مذهبی هم برخوردار بود.

اولین کوره بسته برای پخت غذا‌ها از جمله نان را هم به احتمال زیاد یونانی‌ها ساختند. در تاریخ اروپا، حداقل از قرن ۱۰۰۰ قبل میلاد مسیح، نان به عنوان غذای اصلی به چشم می‌خورد.

از سال ۱۹۱۲ بود که نان‌های ورقه شده تهیه شد و در ابتدا هیچ‌کس از این دسته نان‌ها استقبال نمی‌کرد، زیرا بسیاری این تصور را داشتند که نان ورقه شده، زود بیات می‌شوند.

اما از سال ۱۹۲۸ میلادی، نان‌ها را برش زده و سپس بسته‌بندی می‌نمودند. از آن زمان، این ابتکار مورد استقبال مردم قرار گرفت.

همانطور که می‌دانید، سالیان سال، مردم ثروتمند از نان‌های سفید و مردم فقیر از نان‌های تیره استفاده می‌کردند.

در قدیم نان سفید، نانی مرغوب محسوب می‌شد و، چون گران‌تر بود، تنها ثروتمندان قادر به خرید آن بودند، اما از قرن بیستم ورق برگشت و این تصور عوض شد، زیرا از نظر علمی مشخص گردید که نان‌های تیره حاوی مواد مغذی هستند و ارزش غذایی بیشتری دارند؛ در عین حال، نان‌های سفید به دلیل کمبود مواد مغذی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معرفی نان تافتان یا تافتون

نان تافتان یا تافتون کمی ترد است و از خمیر فطیر یا خمیر «کم ورآمده» پخته می‌شود.

برخی معتقدند که نان تافتون به دلیل مدت زمان طبخ بیشتر، تنها کمی بهتر از نان لواش است، اما به دلیل داشتن جوش شیرین، در دراز مدت مصرف کننده را با عوارض گوارشی مواجه می‌کند.

در حقیقت نان تافتان، از جمله نان‌های سنتی مسطحی محسوب می‌شود که از آرد معمولی (سبوس گرفته) و آرد ستاره به نسبت لازم، آب، نمک، مخمر صنعتی یا خمیر ترش طی فرآیند‌های تخمیر تهیه شده و پس از شکل‌دهی به صورت خاص خود بر روی سطح داغ پخته می‌شود.

جالب است بدانید، در گذشته نان تافتان بی نمک پخت می‌شد و به عنوان یک نان رژیمی برای بیماران دارای فشار خون مورد استفاده قرار می‌گرفت.

ویژگی‌های یک نان تافتون خوب

  • داشتن سطح یکنواخت بدون فرو رفتگی‌های زیاد
  • داشتن عطر و طعم خوب و دلپذیر
  • نداشتن خمیر و چسبندگی در داخل نان

شکل ظاهری نان تافتان چگونه است؟

قرص نان تافتان به شکل دایره به قطر تقریبی ۴۰ سانتی‌متر به ضخامت ۳ الی ۴ میلی متر و به منظور پخت کامل و رسیدن حرارت به سطح دایره شکلی نان، سوراخ‌هایی را روی آن با پنجه دست یاچرخ دنده ایجاد می‌کنند و معمولاً در دو نوع تنور سنتی و دستگاهی و با اندازه‌های کوچک و بزرگ پخت می‌شود.

مواد لازم برای پخت نان تافتان

مخلوطی از آرد کامل، آرد ستاره و مایه صنعتی یا خمیر ترشی که قبلاً توسط نانوا تهیه گردیده و معمولا مقداری در حدود ۲۰۰ گرم شیرهٔ خرما در هر ۱۰ کیلوگرم آرد و افزودنی‌های مجاز است.

خمیر را پس از به هم زدن با دست یا همزن به صورت چانه‌های ۴۲۰ الی ۵۰۰ گرمی درآورده و ضمن پهن و یکنواخت کردن خمیر توسط وردنه با دنده‌های مخصوص فلزی سوراخ سوراخ نموده و به کمک همان بالشتک (ناونده) به دیوارهٔ تنور چسبانده می‌شود.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=140199

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰