تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
17

از تسکین خارش بدن تا افزایش جذب آهن به کمک غوره!

  • کد خبر : 140040
  • 25 آذر 1400 - 14:06
از تسکین خارش بدن تا افزایش جذب آهن به کمک غوره!
غوره همان انگور نارس است و مصرف آن به شیوه درست می‌تواند بسیاری از امراض را درمان کند.

جمهوریت :  همانطور که می‌دانید غوره همانند انگور مملو از خاصیت است که طعمی ترش دارد و بیشتر در آشپزی از آن استفاده می‌شود.

اطبا برای آن خواص بی شماری را برشمرده اند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

غوره؛ انگور نارس با کلی خاصیت

به گزارش سرویس سلامت جمهوریت ، غوره همان انگور نارس است که طعمی ترش و طبعی سرد و خشک دارد و تا حدی قابض بوده و سبب جمع شدن موضع می‌شود.

غوره دارای اسید‌های آلی مانند اسید مالیک، اسید فرمیک، اسید سوکسینیک، اسید اگزالیک، اسید گلوکولیک و قند است و به دلیل داشتن اسید، مزه آن ترش است.

در حقیقت غوره و آبغوره در آشپزی ایرانی کاربرد فراوانی دارد و می‌توان گفت یکی از سوغاتی‌های ایران محسوب می‌شود که از اکثر شهر‌ها می‌توان آن را تهیه کرد.

آبغوره یا عصارهٔ غوره نیز یکی از این سوغاتی هاست که هم به شکل خانگی و هم صنعتی تولید می‌شود و برای طعم دادن و ترش کردن غذا به کار می‌رود.

باید بدانید که، بهترین نوع غوره، غوره‌ای است دارای رنگ سبز و درشت و آب دار باشد و دانه نداشته و پوست نازکی داشته و ترد و تازه باشد.

خواص غوره در طب سنتی

  • غوره انگور، برای افراد دچار اسهال‌های خونی ناشی از حرارت و گرمازدگی مفید است.
  • باید بدانید که، مصرف غوره سبب کاهش حرارت خون و صفرا شده و می‌تواند سبب از بین رفتن صفرا شود. مصرف غوره در فصل تابستان به دلیل این خاصیت غوره مفید است و از مشکلات فصل تابستان جلوگیری می‌کند.
  • از سوی دیگر، غوره به دلیل خاصیت نفوذ کنندگی سبب قطعه کردن بلغم و دفع بهتر آن از بدن می‌شود.
  • مصرف غوره می‌تواند سبب تقویت کبد (بویژه کبد گرم) می‌شود.
  • غوره سبب برطرف شدن تشنگی شده و در پیشگیری از تشنگی موثر است.

کاربرد غوره در طب

  • تاثیر آبغوره در تسکین خارش بدن

در صورتی که بدن شما به خارش افتاده است می‌توانید مقداری غوره خشک‌شده را بکوبید و آن را با استفاده از آب گرم به صورت خمیر درآورده و به محل مورد نظر بمالید تا شما را از خارش کلافه‌کننده راحت کند البته درصورتیکه خارش بدن مزمن شده است حتما باید به پزشک مراجعه کنید چرا که می‌تواند از علائم مشکلات جدی سلامتی از جمله مشکلات کبد یا دیابت باشد.

  • تقویت سیستم گوارش با غوره

غوره در دفع صفرا، بهبود عملیات هضم غذا در دستگاه گوارش و تقویت کبد نقش دارد و باید بدانید که در صورتیکه به مدت چند روز یک قاشق چای‌خوری آبغوره مصرف نمایید این مشکلات رفع خواهد شد و البته باید به یاد داشته باشید که مصرف بیش‌ازحد آن بب دل‌پیچه نیز می‌شود.

  • کاهش وزن به کمک غوره

بمنظور درمان چاقی و رهایی از اضافه وزن باید ابتدا رژیم غذایی مناسبی را در پیش گرفته و از اهمیت ورزش و تحرک هم غافل نشویم. حذف قند و چربی از اقدامات اولیه بمنظور کاهش وزن محسوب می‌شود و همین‌طور میان وعده‌‎های سالم را باید جایگزین اسنک و تنقلات مضر کرده و مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهیم.

باید بدانید که، مصرف یک قاشق غذاخوری آبغوره بعد از هر وعده غذایی می‌تواند در روند کاهش وزن شما موثر باشد.

  • غوره سرشار از ویتامین C

غوره حاوی ویتامین C فراوانی است و باید بدانید که با مصرف آن می‌توانید مشکلاتی مانند بیماری اسکوربوت، التهاب مخاط دهان و خونریزی لثه‌ها که ناشی از کمبود این ویتامین است، را درمان کنید.

  • رفع بوی بد بدن با مصرف غوره

رفع بوی بد بدن یکی از خواص غوره برای سلامتی است و با توجه به این موضوع که در فصل تابستان بدن بسیاری از افراد به دلیل تعریق زیاد بوی ناخوشایندی می‌گیرد، با تهیه خمیری از غوره و ماساژ آن بر روی پوست می‌توان عرق بد بو را از بین برد.

  • کاربرد غوره در درمان اسهال و استفراغ

اسهال‌های ساده که ممکن است به دلیل گرمازدگی و مصرف ماده غذایی خاصی به وجود آمده باشد را با مصرف سه مرتبه (هر مرتبه به میزان یک قاشق غذاخوری) آبغوره در روز درمان کنید.

  • کاهش کلسترول به کمک غوره

مصرف غوره تأثیرات مضر یک رژیم غذایی با کلسترول بالا را مهار می‌کند. این ماده تأثیرات آتروژنیک که عامل ذخیره لیپید در عروق هستند را خنثی می‌کند.

  • افزایش جذب آهن غذا با مصرف غوره

آبغوره محرک اشتها است و افزودن کمی از آن به غذا می‌تواند سبب طعم مطلوب آن شده و به افزایش جذب املاح معدنی به ویژه آهن مواد غذایی غیرحیوانی مانند حبوبات کمک کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=140040

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰