تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
10
محمد تقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت و گو با جمهوریت:

وضعیت فعلی حجاب در خیابان‌ها قابل تحمل نیست/ شهدای ما حجاب را از خون خود اثرگذارتر می دانستند/حجاب باید اجباری باشد/ به خاطر وضعیت اغتشاشات با کشف حجاب ها مدارا شد اما دیگر باید تمام شود

  • کد خبر : 182930
  • 14 فروردین 1402 - 16:57
وضعیت فعلی حجاب در خیابان‌ها قابل تحمل نیست/ شهدای ما حجاب را از خون خود اثرگذارتر می دانستند/حجاب باید اجباری باشد/ به خاطر وضعیت اغتشاشات با کشف حجاب ها مدارا شد اما دیگر باید تمام شود
نماینده سابق مجلس با تاکید بر این که « وضعیت فعلی حجاب در خیابان‌ها قابل تحمل نیست»، گفت: در مجلس در کنار و حامی آقای آقاتهرانی که دوست بنده است، برای ورود مجلس به وضعیت کشف حجاب ها هستم.

جمهوریت – محمدتقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت و گو با خبرنگار جمهوریت درباره مساله امر به معروف و نهی از منکر در حوزه حجاب گفت: در نظام اسلامی امر به معروف و نهی از منکر ، واجب است اما در این بین دو بحث اشخاص و حکومت در این زمینه متفاوت است.

وی در ادامه این مطلب افزود: اشخاص اگر می توانند به کسی معروف را بگویند و از منکر نهی کنند ، در صورتی که مفسده ای در پی ندارد، باید تذکر بدهند که البته بعضا ممکن است شخص یا اشخاص اعتنا نیز نکنند.

*امر به معروف و نهی از منکر برای مردم پسندیده است اما برای حکومت واجب

رهبر با تفکیک بین وظیفه حکومت و مردم در زمینه تذکر درباره حجاب تاکید کرد: تکلیف اشخاص اما با تکلیف حکومت متفاوت است ، برای اشخاص این امر خوب و پسندیده است اما حاکمیت در این زمینه تکلیف و مسئولیت دارد

وی ادامه داد:حکومت وظیفه دارد و این وظیفه محدود به این نیست که «معروف را بگوید و رد شود» بلکه  باید برنامه توجیهی داشته باشد و تحقق معروف و نهی از منکر را به جد تا حصول نتیجه پیگیری کند و باید در این زمینه برنامه تشویقی داشته باشد.

*وضعیت فعلی حجاب در خیابان‌ها قابل تحمل نیست

رهبر با بیان این که «وضعیت فعلی در مورد خیابان قابل تحمل نیست»، گفت: بعد از ۴۰ سال نقشه های بیگانه و پس از این که این همه شهید دادیم، نباید شاهد این مسائل در خیابان ها باشیم.

وی افزود: شهیدان نوشتند خواهرم حجاب تو از خون من تاثیرگذارتر است، حجاب پرچم مقابله با استکبار جهانی است، در نظام اسلامی نمی‌توان اجازه داد این حرکت‌ها رخ دهد.

نماینده سابق مجلس با بیان این که «همان طور که اجازه شراب فروشی را نمی توان داد و تحمل بی حجابی هم ممکن نیست»، گفت: جمع کردن این وضعیت وظیفه دولت، حکومت و دستگاه قضا است اما باید به شکلی عمل کرد تا باعث فساد نشود.

*برخی از کشف حجاب‌ها برای دهن‌کجی است/ این ها کوچکتر از این حرف ها هستند.

رهبر در تشریح انگیزه کشف حجاب های اخیر گفت: برخی می خواهند دهن کجی کنند اما نمی دانند که این ها کوچکتر از این حرف ها هستند.

وی افزود: به خاطر شرایط و وضعیت اغتشاشات با این ها اندکی سازگاری شد اما دیگر این وضع نباید ادامه پیدا کند، بیانیه وزارت کشور و صحبت های خطیب جمعه تهران هشدار بود که « به گوش باشید ای امت»، نظام این وضع را تحمل نمی کند .

رهبر با بیان این که «دانشمندان، حوزویان، روانشناسان و جامعه شناسان در دستگاه‌های مختلف باید هم اندیشی کنند»، گفت: بنده سال گذشته کتابی به نام حجاب و عفاف در انتشارات صدرا منتشر کردم که الان می بینیم دقیقا بحث امروز است، باید این کتاب مورد توجه باشد و آن را برای مسئولین هم ارسال می‌کنم.

مطلب مرتبط:

وی تاکید کرد: رها کردن این وضعیت به معنای غافل شدن از یک جریانی است که برنامه ریزی شده است.

*حجاب باید اجباری باشد

عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به بحث هایی درباره تغییر قانون حجاب اجباری گفت: حجاب باید اجباری باشد یعنی اقل آنچه حجاب اسلامی را محقق می،کند باید اجباری باشد.

وی ادامه داد: حالا نمی گوییم همه چادر بپوشند اما باید مانتو و روسری داشته باشند و نباید برجستگی های بدن دیده شود،  چطور می گوییم شرب شراب حرام است، در مورد بی حجابی هم همین است.

رهبر همچنین تاکید کرد: این وضعیت دخترها و خانم ها برای نظام ما شکست است، مسئولان  شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزرای کشور آموزش و پرورش و ارشاد مسئول هستند، نیروی انتظامی هم تابع این برنامه ها باشد و شاید ضرورتی ندارد وارد فعلا مستقیم وارد ماجرا شود و البته خودشان نیز تا حالا حرفی نزدند.

*دولت از طریق مجوز مراکز با وضع فعلی برخورد کند

باید یک تدبیر و تصمیم جمعی اتخاذ شود که چگونه با این وضعیت برخورد کرد؛ امتیاز دادن، نمره ماشین برداشتن و توبیخ و تشویق فروشگاه ها و کنترل جاهایی که جوازشان در دست دولت است، باید مورد توجه باشد و نباید کوتاه بیایند.

وضع فعلی را اگر رها کنیم بدتر از این‌ها می شود، تا خیلی توسعه پیدا نکرده ، باید کاری کرد وگرنه از دست در می رود و این تکلیف حکومت و تکلیفی شرعی است و قرآن این تکلیف را برای حکومت تعیین کرده است.

*حامی آقای آقاتهرانی در مجلس هستم

رهبر همچنین درباره اقدامات مجلس برای تدوین قانون حجاب گفت: من به عنوان پیشنماز به مجلس می روم، همان روز که آقای آقاتهرانی درباره لزوم ورود مجلس به این بحث گفتند و طوماری امضا کرده بودند من هم امضا کردم و همان روز با صدای بلند گفتم حجاب پرچم مبارزه با استکبار است.

وی خاطر نشان کرد: در مجلس در کنار آقایان هستم و هر چه از دستم بیاید کوتاه نمی آیم. در کنار و حامی آقای آقاتهرانی که دوست بنده هستند، هستم.

بیشتر بخوانید:

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=182930

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰