تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
13

هشدار‌هایی درباره مصرف نارَنگور +خواص درمانی و تداخلات دارویی

  • کد خبر : 140741
  • 01 دی 1400 - 10:29
هشدار‌هایی درباره مصرف نارَنگور +خواص درمانی و تداخلات دارویی
گریپ‌فروت یا نارَنگور میوه‌ای از خانواده مرکبات است که از پیوند پرتقال و دارابی به دست می‌آید.

جمهوریت : نارَنگور یا همان گریپ فروت خودمان که میوه‌ای شبیه پرتقال است و از خانواده مرکبات محسوب می‌شود علاوه بر دارا بودن ویتامین c فراوان خواص درمانی اعجاب انگیزی دارد، اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که در زمان مصرف باید مواردی را در نظر بگیرید.

معرفی نارَنگور یا همان گریپ‌فروت

به گزارش سرویس سلامت جمهوریت ، گریپ‌فروت یا نارَنگور میوه‌ای از خانواده مرکبات با پوستی زردرنگ و حتی گاهی سبز رنگ است که مزه‌ای ترش و مایل به تلخ دارد که البته گاهی نیز از نوع شیرین آن در بازار یافت می‌شود.

این احتمال وجود دارد که گریپ‌فروت از پیوند پرتقال و دارابی به دست میاید.

این میوه شگفت انگیز که گریپ فروت نام دارد مثل لیمو ترش حاوی ویتامین c فراوانی است و به راحتی می‌توان در فصل پاییز و زمستان از خواص داروییِ آن برای بهبود سرماخوردگی بهره‌مند شد.

از سوی دیگر گریپ فروت غنی شده از مواد مغذی و ویتامین‌های مختلف مانند پتاسیم و لیکوپن، کلسیم، قند و فسفر است و دارای فیبر زیاد و کالری کم و سرشار بیوفلاونوید‌ها و سایر مواد شیمیایی است.

گریپ فروت، میوه‌ای از خانواده مرکبات با پوست زردرنگ و مزه ترش مایل به تلخی است. گریپ فروت به احتمال زیاد از پیوند پرتقال و دارابی به دست آمده است.

خواص و فواید گریپ فروت

  • لاغری به کمک گریپ فروت

این میوه خوشمزه دارای کمی کربوهیدرات است که می‌تواند سبب بهینه سازی متابولیسم بدن شده و در نهایت کنترل وزن و لاغری را بر عهده داشته باشد.

  • کاهش اضطراب و افزایش آرامش با مصرف گریپ فروت

گریپ فروت میوه‌ای است که سبب کم شدن اضطراب و استرس می‌شود و ذهنی آرام را به بدن هدیه می‌دهد.

  • سم زدایی از بدن به کمک گریپ فروت

گریپ فروت می‌تواند به راحتی به سم زدایی بدن کمک کند.

  • جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی با مصرف گریپ فروت

گریپ فروت کلسترول‌های بد را از بدن بیرون می‌اندازد و کلسترول‌های خوب را به بدن پرتاب میکند و سبب جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی میشود.

  • کنترل فشار خون پس از میل کردن گریپ فروت

گریپ فروت میتواند به کنترل فشار خون کمک کند و از این رو برای تثبیت فشار خون در سطح نرمال و سالم بسیار مهم و مناسب است باید توجه کنید که گریپ فروت می‌تواند از انباشت خون در رگ‌ها جلوگیری کند.

  • محافظت از دندان‌ها و استخوان‌ها با کمک گریپ فروت

گریپ فروت کلسیم بدن را تامین می‌کند و از دندان‌ها و استخوان‌ها محافظت کامل می‌کند.

نکاتی مهم درباره مصرف گریپ فروت

گریپ فروت بدلیل ترش بودن ترشح اسید معده را بیشتر می‌کند پس باید آنرا پیش از غذا مصرف کنید تا اشتهای شما تحریک شده و غذایی که میل کرده اید را زودتر هضم کنید.

افرادی که به مرکبات حساسیت دارند، احتمال دارد در برابر گریپ فروت نیز از خود حساسیت نشان دهند. این حالت ممکن است به خاطر خود میوه یا روغن موجود در پوست آن باشد.

هشدار‌ها و تداخلات دارویی درباره مصرف گریپ فروت

درصورتی که جزو کسانی هستید که دارو مصرف میکنید یا عمل پیوند عضو انجام داده اید حتما قبل از مصرف گریپ فروت مطمئن شوید دارو‌های مصرفی شما با این میوه تداخل ندارند! همچنین مصرف گریپ فوروت باعث پس زدن عضو پیوندی میشود، چون با دارو‌های پیوندی ترکیب و اثر معکوس میدهد برای همین در مصرف این میوه حتما احتیاط لازم را انجام دهید.

از سوی دیگر کارشناسان معتقدند، آب میوه گریپ‌فروت تاثیرگذاری برخی دارو‌ها به خصوص دارو‌هایی را که برای درمان فشار خون بالا و ضربان نامنظم قلب استفاده می‌شوند را مختل می‌کند.

دارو‌هایی که اثرگذاریِ آن‌ها با مصرف گریپ فروت مختل می‌شود شامل موارد زیر است:

  • دارو‌های استاتین پایین آورنده کلسترول همچون “زوکور”
  • دارو‌های کاهنده فشار خون همچون “پروکاردیا”
  • دارو‌های جلوگیری کننده از پس زدن عضو پیوندی همچون “ساندیمون”
  • دارو‌های ضد اضطراب همچن “بوسپیرون”

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=140741

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰