تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
20

آهن موجود در ازگیل کدام درد‌های انسان را درمان می‌کند؟!

  • کد خبر : 141091
  • 04 دی 1400 - 18:04
آهن موجود در ازگیل کدام درد‌های انسان را درمان می‌کند؟!
آهن کاربرد‌های متنوعی در بدن انسان دارد و از این رو کمبود آن می‌تواند بدن را دچار مشکلاتی کند که با مصرف ازگیل می‌توانیم از بروز این مشکلات جان سالم بدر ببریم.

جمهوریت : ازگیل از جمله میوه‌های پرخاصیتی است که مواد مغذی بی شماری را در خود جای داده است. یکی از مواد مهم و موثری که در ازگیل می‌توان یافت؛ آهن است که تاثیر فراوانی بر روی بدن دارد و در ادامه به برخی از خواص آهنی ازگیل برای بدن انسان می‌پردازیم.

معرفی ازگیل یا کونوس

به گزارش سرویس سلامت جمهوریت ، اَزگیل در زبان گیلکی به “کونوس”، “کُنوس” و در زبان مازندرانی به آن “کِنِس” و “کندس” و در زبان تالشی به آن “فتر” می‌گویند، نام درخت و میوه‌ای است از خانواده گلسرخیان از سرده ازگیل (سرده)، هم خانواده با سیب، گلابی، به، زالزالک و گلابی وحشی معروف است.

ازگیل دارای مواد مغذی است که برای سلامتی بسیار مفید است و طبق گفته برخی محققان این میوه حاوی مقادیر بسیار زیادی ویتامین B۲، B۱، C و A است که حتی می‌توان از خواص دارویی آن نیز برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده کرد.

این گیاه حاوی تانن، پروتئین، اسید‌های آلی طبیعی و پکتین با مقدار کمی کربوهیدرات است و می‌توان گفت، مواد معدنی موجود در این میوه همچون کلسیم، پتاسیم، آهن و منیزیم نیز یافت می‌شود که می‌تواند به تقویت سلامت سیستم ایمنی کمک کند.

البته باید بدانید که؛ مصرف روزانه این میوه برای افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی و کبدی مفید بسیار مفید است و از سوی دیگر با مصرف این میوه می‌توان و سم زدایی و آبرسانی اندام‌ها و بدن سلامتی را تقویت کرد.

ازگیل، درختچه اى با خار‌هایی وحشی شکل در جنگل هاى اروپاى مرکزى و نواحى معتدل آسیا مى روید و در اواخر پاییز و روز‌های اول زمستان می‌رسد.

ازگیل در کل جنگل هاى شمال ایران و همه ارتفاعات سواحل دریا و در دامنه هاى البرز، دره کرج مثل خودرو عمل مى کند و با اسم محلى هر منطقه معروف است.

خواص و فواید ازگیل

  • درمان گرفتگی عضلات به کمک ازگیل

همانطور که می‌دانید؛ آهن برای عضلات بدن بسیار مهم و مفید است و از این رو می‌توان گفت؛ ازگیل این توانایی را دارد که از آن برای درمان گرفتگی عضلات استفاده شود.

  • مرگ سلول‌های سرطانی پس از مصرف ازگیل

ازگیل با پتاسیمی که در خود جای داده است می‌تواند سبب مرگ سلول‌های سرطان شود.

  • کمک به بهبود عملکرد مغز با مصرف ازگیل

آهن می‌تواند به بهبود عملکرد مغز کمک بسیاری کند و از این رو می‌توان گفت، ازگیل نیز نقش خود را در این زمینه به آسانی ایفا می‌کند.

  • تنظیم دمای بدن پس از مصرف ازگیل

آهن کاربرد‌های متنوعی در بدن انسان دارد و از این رو کمبود آن می‌تواند بدن را دچار مشکلاتی کند، یکی از خواص آن این است که آهن می‌تواند به تنظیم دمای بدن کمک فراوانی کند و این بدان معنی است که عملکرد‌های متابولیسم و عملکرد‌های آنزیمی در دمای و محیط‌های کارآمد و بهینه رخ می‌دهد.

  • تقویت ایمنی بدن به کمک آهن موجود در ازگیل

همانطور که می‌دانید؛ آهن به تقویت ایمنی بدن کمک می‌کند و از این رو این ماده به بدن کمک می‌کند تا با عفونت‌ها و بیماری‌های مختلف را مقابله کند.

از سوی دیگر نیز، گلبول‌های قرمز خون برای تأمین اکسیژن برای اندام ها، بافت‌ها و سلول‌های آسیب دیده بسیار حیاتی است.

  • درمان بی خوابی با کمک ازگیل

آهن با تنظیم ریتم‌های شبانه روزی به درمان بی خوابی و افزایش کیفیت خواب و عادت کمک می‌کند. تعداد مناسب گلبول‌های قرمز می‌تواند به نوسان کم فشار خون منجر شود که منجر به مشکلات خواب می‌شود.

  • درمان بیماری‌های قلبی و عروقی با ازگیل

ازگیل می‌تواند به راحتی از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری کند و از سوی دیگر کلسترول‌های بد را بیرون می‌اندازد و کلسترول‌های خوب را به بدن اهدا می‌کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=141091

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰