تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
9

ستاد امر به معروف و نهی از منکر: در مورد حجاب کوتاه نمی آییم

  • کد خبر : 168036
  • 08 آبان 1401 - 13:33
ستاد امر به معروف و نهی از منکر: در مورد حجاب کوتاه نمی آییم
دشمن به دنبال این است که روسری را به عنوان یک نماد بشکند و اگر این نماد شکسته شود بحث برهنگی و موارد دیگر را نیز دنبال خواهد کرد، آن ها می خواهند این مرز را بشکنند و در این زمینه اقداماتی را انجام دهند.

جمهوریت – روز گذشته ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بسیج و قوه قضاییه تفاهمنامه سه جانبه ای در مورد حجاب به امضا رساند، آن هم در سه صفحه. این تفاهم نامه در اجرای دستورالعمل اجرایی قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر همچنین هم افزایی، مشارکت و تعامل نزدیک تر در تحقق اهداف فریضه امر به معروف و نهی از منکر به امضای آیت الله صدیقی رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، سردار غلامرضا سلیمانی فرمانده سازمان بسیج مستضعفین و دکتر اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه رسید. خبر آنلاین در گفت و گو با سید علی خان محمدی سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر به بررسی مفاد این تفاهمنامه و مواضع اخیر این ستاد درمورد حجاب پرداخته است.

اخیرا یک تفاهمنامه ای بین قوه قضائیه ،بسیج و ستاد امر به معروف و نهی از منکر در خصوص بحث حجاب امضاءشده است . در تشریح این تفاهمنامه بفرمایید قرار است چه اتفاقی در حوزه حجاب بیفتد؟

این تفاهمنامه در سه صفحه برای استفاده از ظرفیت های مردمی امضاء شده است؛ بسیج یک ظرفیت بی نظیر مردمی است که قرار است از آن در حوزه فرهنگ سازی، امر به معروف و نهی از منکر، ترویج معروفات و مقابله با منکرات استفاده شود. نیاز است که ستاد امر به معروف از این ظرفیت بزرگ مردمی و شبکه سازی بسیج در جهت اهدافی که دارد استفاده کند. مبحث دیگری که دراین بحث قرار است استفاده شود بحث آموزش است؛ در قانون بحث آموزش ضابطان امربه معروف و نهی از منکر با ستاد امر به معروف است و این همکاری در حال صورت گرفتن است که ان شاالله آموزش با همکاری همدیگر انجام شود. معاونت پیشگیری و وقوع جرم قوه هم یک ظرفیت مردمی دارد که گزارش می کنند، ما نیز یکی از بحث هایمان در ستاد امر به معروف و نهی از منکر این است که بحث پیشگیری را داشته باشیم و می خواهیم از ظرفیت های پیشگیری استفاده کنیم. قرار است در استان ها از طریق معاونت های پیشگیری یک هم افزایی صورت گیرد تا بتوانیم از ظرفیت های محله هم استفاده کنیم. در حال حاضر شوراهای امربه معروف و نهی از منکر را در سطح محلات و مساجد داریم و نگاه مان این است که برای شکل گیری تمدن نوین اسلامی باید جامعه اسلامی شود و جامعه هم اسلامی نمی شود مگر با احیاء جایگاه راهبردی مسجد در محله. اگربخواهیم در یک محله ای معروف را ترویج دهیم یا منکری را از بین ببریم، خیلی راحت تر است تا این که بخواهیم در سطح ملی روی آن کار کنیم.

این طرح در راستای مبارزه با بی حجابی است ؟

نه، این طرح مبارزه با بی حجابی نیست. بحث ظرفیت های مردمی وآموزش ضابطان قضایی است و اصلا عنوانی به نام بی حجابی در این تفاهمنامه نیست.

در حوزه آسیب های اجتماعی چطور؟

بله، این طرح در همین راستاست، برای مثال فرض کنید در محله ای مواد مخدر و یا طلاق به عنوان یک آسیب اجتماعی زیاد است، اگر بخواهیم با این آسیب اجتماعی در آن محله مقابله کنیم، با شورای امر به معروف و نهی از منکر راحت تر اینکار انجام می شود. در حوزه ترویجی و فرهنگ سازی هم در محلات بهتر می توانیم مقابله و فعالیت کنیم، چرا که در پایگاه هر محله، یک رئیس و بخش هایی وجود دارد. بخش دیگر آموزش و ساماندهی نیروها و ضابطان بسیج و مردمی قوه قضاییه است که این ساماندهی در حال شکل گرفتن است. نگاه ستاد این است که باید اقداماتی که می خواهد در حوزه فرهنگ صورت پذیرد عالمانه و منطقی باشد. ستاد می خواهد اگر بناست در این زمینه اقدامی انجام شود با آموزش به روز و صحیح همراه باشد. البته این تفاهمنامه مفصل است و بخش های دیگری نیز در آن گنجانده شده تا بتوانیم از ظرفیت های مختلف بسیج استفاده کنیم، از جمله بحث فضای مجازی و رسانه ای .

نقش قوه قضاییه در این بین چیست؟

در حوزه پیشگیری صدور کارت های ضابطان با قوه قضاییه است.

صدور چه کارتی؟

بالاخره ضابط قضایی باید زیر نظر قوه قضائیه باشد و این قوه باید کارت شناسایی برای ضابطان صادر کند. البته این موضوع الآن هم هست اما باید ساماندهی شود. به هر حال وقتی ضابط وجود داشته باشد، قوه قضاییه باید یک طرف ماجرا باشد.

با این وجود باید آرم قوه قضاییه بالای کارت باشد؟

بله

آیا به تعداد تمام اعضاء هر پایگاه بسیج کارت صادر می شود ؟

نه ،طرح این است که فرمانده پایگاه بسیج به عنوان ضابط قضایی باشد و فقط برای ایشان کارت صادر می شود.

آیا این ضابطین قضایی دستمزدی هم در یافت خواهند کرد ؟

نه. البته در قانون، ضابط قضایی شامل ضابطان وزرات اطلاعات، اطلاعات سپاه و بخشی از ناجا (پلیس اطلاعات امنیت) هم است. اما در حال حاضر بحث ضابط قضایی در قانون محدود شده و هدف آن است که ضابط با تخصص بیشتر به امور رسیدگی کند. بحث آموزش ضابطان خیلی مهم است، چرا که ضابط قضایی اختیارات دارد واگر بنده هم ضابط قضایی شوم می توانم برخوردهای مختلفی انجام دهم و این خود نیازمند ارائه آموزش لازم در زمینه وظایف محول شده است. در حال حاضر ستاد ۱۸ عرصه تخصصی در حوزه های مردمی ایجاد کرده که شامل ساماندهی مطالبه گران و حوزه های امربه معروف در سطح کشور می شود؛ به عبارت دیگر موضوع امر به معروف را تخصصی کرده ایم؛ برای مثال در حال حاضر اگر محیط زیست بخواهد در زمینه دریاچه ارومیه امر به معروف و در این زمینه مطالباتی را مطرح کند، تا با یک منکر و معضل در حوزه محیط زیست مقابله کند، می تواند آن جا بیاید و در این زمینه اقدام کند. یا اگر کسی می خواهد در حوزه مفاسد اقتصادی و اداری و یا در حوزه عدالت آموزشی بیاید کار کند، الحمدلله در حال حاضر نقش های مختلفی تحصصی شده و آحاد مختلف مردم می توانند بیایند و در بسیج فعالیت کنند.

آیا گشت ارشاد مدیران که از شعارهای آقای رئیسی بود هم جزو این ۱۸ عرصه است؟

بله،ما الان گشت ارشاد در حوزه مدیران را راه انداختیم. برای مثال پرونده ای داریم در حوزه نفت که به دلیل شرایط موجود، گفته اند فعلا اطلاع رسانی نشود.

در کدام حوزه نفت؟

در ارتباط با جایگاه های سوخت مشکلی وجود دارد که هم در بحث کیفیت و هم در بحث خرابی جایگاه ورود کرده ایم و اینکه اصلا چرا یک بانک عامل در جایگاه های سوخت وجود دارد.

برنامه ستاد امر به معروف و نهی از منکر این است که از بسیج به عنوان یک بازوی اجرایی استفاده کند؟

بله

این روزها می بینیم که حتی در حضور نیروهای بسیج نیز برخی خانم ها بدون روسری تردد می کنند و حتی تذکری هم به آن ها داده نمی شود، آیا کشف حجاب در حد برداشتن روسری مورد قبول ستاد امر به معروف و نهی ا زمنکر است؟

کشف حجاب در قانون ما جرم است و ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز از مواضع خود در مورد حجاب کوتاه نخواهد آمد. اما در مورد سوال شما نکته اینجاست که این نیروها برای ماموریت دیگری وارد میدان شده اند؛ برای یک ماموریت تعریف شده خاص آمده اند و صرفا با کسانی که بخواهند آشوب کنند و آرامش مردم را به هم بزنند برخورد خواهند کرد و در این ماموریت اجازه ورود به بخش حجاب را ندارند. اگر بخواهیم با التهاب آفرینی کاری انجام دهیم شاید برای جامعه مطلوب نباشد، دشمن منتظر است در این روزها با یک فرد بد حجاب برخورد شود و بگوید این موضوع ادامه دارد و از آن بهره برداری کند. این موضوع باید یک مقدار زیرکانه باشد، اقدامات ما باید اقدامات درستی باشد. ما در جلسات مختلف تاکید کرده ایم که نباید برخوردها منفعلانه باشد و ان شاالله به زودی یک هماهنگی خیلی خوبی بین دستگاه های فرهنگی صورت خواهد گرفت و به مسئله آسیب های اجتماعی و مختلفی که در این حوزه وجود دارد زودتر با جدیت بیشتر و رویکرد بهتر و نوین تری در برابر آسیب های اجتماعی ورود خواهیم کرد.

یعنی بعد از پایان این تجمعات و ایجاد آرامش با این نوع پوشش بانوان برخورد خواهد شد؟

دشمن به دنبال این است که روسری را به عنوان یک نماد بشکند و اگر این نماد شکسته شود بحث برهنگی و موارد دیگر را نیز دنبال خواهد کرد ،آن ها می خواهند این مرز را بشکنند و در این زمینه اقداماتی را انجام دهند. یک برنامه جامعی را می خواهیم پیش ببریم که برخوردها به این شکل نباشد، یعنی بخش ساماندهی و آسیب های اجتماعی به یک شکل دیگری باشد. اتفاقا بر عکس اینکه الان فکر می کنند حجاب آزاد شده و می توانند روسری را بردارند رویکرد این موضوع بین مسئولان یک مقدار جدی تر شده وآسیب ها را جدی تر فهمیده اند. آسیب های دهه هشتاد و نودی ها در حوزه مسائل فرهنگی جدی تر مطرح شده و باید به این موضوع توجه ویژه شود. دو هفته پیش در وزارت کشور جلسه ای با وزیر کشور داشتیم که دستگاه های مختلف هم حضور داشتند و در آن جا بر این موضوع تاکید شد.

جمهوریت بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=168036

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰