تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
9

سد چمشیر و تکرار اشتباهات در سد سازی ایران

  • کد خبر : 173379
  • 29 آذر 1401 - 19:33
سد چمشیر و تکرار اشتباهات در سد سازی ایران
متاسفانه داستان در حال تکرار شدن است و اینبار نیز راه را طوری رفته ایم که بازگشتی برای آن متصور نیست.بخش بزرگی از سرمایه گذاری این سد توسط شرکتهای چینی انجام گرفته که در مقابل تعهداتی نیز داده شده که قابل برگشت نیستند.

جمهوریت – ناصر تبریزی – این روز ها اگر کلمه «چم شیر» را در شبکه های اجتماعی جستجو کنید ده ها و شاید صدها خبر در باره آبگیری سد چم شیر چشمانمان را بیازارد .چرا در کشور، همه بعد از مرگ سهراب به فکر علاج درد می افتیم.

سد چم شیر کجاست و چه مشخصاتی دارد…

طرح سد و نیروگاه ۱۷۶ مگاواتی چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویر احمد قبل از پیوستن رودخانه خیرآباد به رودخانه زهره در مجاورت محلی به نام تنگه چم شیر نزدیک به مرز استان بوشهر احداث شده و در رتبه پنجمین سد یزرگ ایران قرار دارد. ارتفاع این سد ۱۵۵ متر و حجم مخزن آن دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب است. از سال ۱۳۷۳ که مطالعات این سد آغاز شد تا به امروز که ۹۵ درصد طرح اجرایی شده، همواره مشکلات عدیده ای در اصل طرح توسط فعالین محیط زیست، اساتید دانشگاه و قشر کثیری از کسانی که مرتبط با این طرح بودند، مطرح و به دفعات نشست ها و مصاحبه ها در تایید یا رد این طرح صورت پذیرفته است.

هر گروه از موافقین و مخالفین با ارایه دلایل بسیار در رد یا ادامه طرح، سعی داشتند که موافقت یا مخالفت خود را توجیه نمایند.  سرانجام با هزینه کرد میلیاردها ارز و ریال کار به این مرحله رسیده است.دقیقا به یاد دارم که قبل از آبگیری سد گتوند نیز همین اتفاق افتاد و سرانجام گتوند، آبگیری و در مدت کوتاهی بسیاری از ادله مخالفان به اثبات رسید، امروزه بخش بزرگی از دشت خوزستان در معرض شوره زار شدن است. از سوی دیگر صحت برخی از دلایل وزارت نیرو نیز در عمل (بخصوص در مورد کنترل سیلاب ها) دیده شد.

اینجانب بعد از آبگیر سد گتوند در محل حاضر بوده و از نزدیک مشکلات و محسنات سد گتوند را مشاهده کردم. در همان ایام نیز خطاب به ریاست سازمان محیط زیست و مدیر کل وقت وزارت نیرو در استان خوزستان، عرض کردم که واقعا چگونه می توان حال که هزینه های گزاف و سرسام آوری برای ساخت سد گتوند انجام شده، حتی با اثبات دلایل مخالفان، اقدامی انجام داد تا در نهایت، دشت خوزستان از تبعات احتمالی شوره زار شدن نجات پیدا کند. چرا نمی بایست پژوهش وافی و کافی با کمک دانشگاهیان و تایید و عملی کردن نظریات آنها ،از خسارت های احتمالی پرهیز کرد.

متاسفانه داستان در حال تکرار شدن است و اینبار نیز راه را طوری رفته ایم که بازگشتی برای آن متصور نیست.بخش بزرگی از سرمایه گذاری این سد توسط شرکتهای چینی انجام گرفته که در مقابل تعهداتی نیز داده شده که قابل برگشت نیستند. در واقع زمانی این این سرمایه گذاری توسط شرکت چینی انجام شده دیگر تمام راه ها مسدود گشته است و در صورت تاخیر در آبگیری نیز ایران متقبل زیان های نا محدودی خواهد شد که باید به پیمانکار چینی پرداخت شود. نکته اصلی در همین نقطه قرار دارد. باید ساز و کاری اندیشیده شود تا سازمان های مستقل توانمند و دارای اختیار، بدور از صلاح دید های سیاسی و منافع بخش خصوصی، ناظر بر تصویب این گونه طرح های بزرگ ملی باشند تا از ابتدا از وارد شدن هر گونه زیان زیست محیطی و اقتصادی و حتی اجتماعی، جلوگیری نمایند.آنچه مسلم است، نبود ساز و کار قدرتمند برای حفظ منافع ملی موجب شده که بعد از مرگ سهراب هیچ نوش دارویی قادر به تعطیلی اینگونه طرح ها  نخواهد بود. از هر سو که به این قضایا  نگاه کنیم خسارت ، زیان و فاجعه ،دیده می شود. تمام کسانی که امروز فریاد اعتراض برای جلوگیری از آبگیری سد چم شیر  برآورده اند، بخوبی خود نیز می دانند که در همان ابتدای راه، فافله را به موافقان و ذینفعان ساخت چم شیر باخته اند. ….

بیشتر بخوانید :

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=173379

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰