تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
6

تعجیل در آبگیری سد چمشیر برای چیست؟

  • کد خبر : 175982
  • 28 دی 1401 - 1:09
تعجیل در آبگیری سد چمشیر برای چیست؟
سرانجام به رغم مخالفت صریح علی سلاجقه رییس سازمان محیط‌ زیست با آبگیری سد چم‌شیر و همراهی کمیسیون اصل نود مجلس و دستور معاون اول رییس‌جمهور به شماره ۵۴۰۴۴/م مورخ ۱۷ دی ۱۴۰۱، مبنی بر به تعویق انداختن آبگیری، باز هم وزارت نیرو دیروز آبگیری را شروع کرد تا همه دریابیم که کی به کیه!»

جمهوریت – ناصر تبریزی

باور کردنی است ولی حقیقت دارد.به این موارد دقت کنید!

۱- دستور رییس جمهور، برای بررسی بیشتر، رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در یک برنامه تلویزیونی درباره سرانجام آبگیری سد چم‌ شیر اظهار داشته: به وزارت نیرو نامه زدیم که چاهک‌هایی احداث شود تا راستی‌ آزمایی صورت گیرد؛ رئیس‌جمهور هم نامه را به وزیر نیرو ارسال کردند.

۲– علی سلاجقه؛ رییس سازمان محیط زیست

«….وزارت نیرو برای آبگیری سد تا پایان آذرماه تاریخ اعلام کرده بود ولی ما گفتیم تا وقتی که راستی‌ آزمایی نشود و داده‌ها توسط مجموعه دو طرف تأیید نشود، اجازه آبگیری به سد را از سوی سازمان حفاظت محیط زیست نخواهیم داد. سرمایه ملی کشور در قالب ایجاد سد در چم شیر خوابیده و تبدیل به دیوار سد شده که این دیوار، سیستم هیدرولوژیکی را در منطقه به هم زده است. از طرفی بحث سازندهای زمین‌شناسی هم مطرح بوده و باید این را هم در نظر داشت در پایین دست سد و در فاصله ۳ کیلومتری از آن، چشمه‌هایی با آب شور با کیفیت نامناسب است…..»

۳– حیدر زارعی؛ استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران

«کیفیت آب رودخانه زهره با توجه به شرایطی که به لحاظ زمین‌شناسی و جریانی آبی که در مسیر خودش از این سازند عبور می‌کند، مخصوصاً در بخشی که مخزن شکل می‌گیرد به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد و یک بخشی هم بعد از محل سد است و در کل کیفیت آب مناسبی ندارد و برای بحث آب شرب اهداف را نمی‌تواند محقق کند….»

۴- حسین آخانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران

«قطع جریان سیلاب‌های رودخانه زهره که باعث زهکشی طبیعی می‌شود، افزایش شوری زمین‌های کشاورزی را در پی خواهد داشت و سبب گسترده‌تر شدن کانون ریزگردِ بین ماهشهر و هندیجان خواهد شد؛ چنین اتفاقی قبلاً با ساخت سد مارون هم رخ داده که باعث کم آب شدن و حتی خشکیدگی بخش‌هایی از تالاب شادگان، تولید ریزگرد و نفوذ آب شور به نخلستان‌های منطقه شد….»

۵– سید کریم حسینی؛ نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی

«آبگیری سد چم شیر تکرار تراژدی تلخ سد گتوند در خوزستان است؛ این سد اصلاً نباید آبگیری شود. نمایندگان خوزستان مخالفت خود را با آبگیری سد چم شیر به وزارت نیرو و همچنین افرادی که در دولت پیگیر این مسئله هستند اعلام کرده‌اند و این سد اصلاً نباید آبگیری شود. بر اساس بررسی‌ها و نظارت کارشناسان، در بستر دریاچه این سد و مسیر رودخانه، لایه‌های نمکی وجود دارد و اگر سد آبگیری شود کیفیت آب رودخانه به شدت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و شور خواهد شد….»

۶– ایرج حشمتی؛ معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست

با توجه به ابهاماتی که درباره احتمال وجود گنبدهای نمکی نهفته در “سد چم شیر” وجود دارد، از وزارت نیرو خواسته‌ایم که مجدداً نمونه‌برداری کند و مجوز آبگیری سد را تا زمان نمونه‌برداری مجدد صادر نمی‌کنیم.

۷– محمد درویش فعال و پژوهشگر محیط زیست

محمد درویش – کنشگر محیط زیست – در یک رشته‌ توییت به انتقاد از عملکرد سازمان حفاظت محیط‌ زیست و بی‌اعتنایی دولت پرداخته و نوشته است: ‌«سرانجام به رغم مخالفت صریح علی سلاجقه رییس سازمان محیط‌ زیست با آبگیری سد چم‌شیر و همراهی کمیسیون اصل نود مجلس و دستور معاون اول رییس‌جمهور به شماره ۵۴۰۴۴/م مورخ ۱۷ دی ۱۴۰۱، مبنی بر به تعویق انداختن آبگیری، باز هم وزارت نیرو دیروز آبگیری را شروع کرد تا همه دریابیم که کی به کیه!»

۸– کارزار مخالفت با آب گیری سد چم شیر با امضای حدود ۲۵ هزار نفر از فعالین و کنشگران و دوستداران محیط زیست

«…..در بستر دریاچه سد گسل های فراوان نیز وجود دارد که با افزایش سطح تماس ۴ کیلومتری مربعی فعلی مسیر رودخانه، به ۳۱ کیلومتر مربع، با انحلال لایه‌های نمک و گچ، شوری آب مخزن چندین برابر افزایش یافته و تبخیر طبیعی در منطقه نیز باعث افت شدیدتر کیفیت آن می‏ شود علاوه بر آن وجود ۱۱ چاه نفت در داخل و حاشیه مخزن مخاطرات محیط زیستی غیر قابل پیش بینی دارد……»

در کنار این لیست (که می تواند تا دهها مورد به آن افزود)، بایستی به موارد دیگری که هنوز جوابی به آنها داده نشده و یا ناتمام مانده، اشاره نمود .قابل ذکر است که عنایت به هر یک از موارد به تنهایی کافی است که آبگیری سد را به تعویق انداخت.

الف: سرنوشت عشایر منطقه حوزه آبگیری سد چم شیر

بنا بر فیلم های منتشره توسط فعالان محیط زیست هنوز تکلیف سیاری از عشایر منطقه نا معلوم نشده و زمین های آبا و اجدادی آنها به زودی زیر آب خواهد رفت ، در حالیکه ساکنین مجبور به ترک چراگاه هایی هستند که صد ها سال در آن منطقه به دامداری مشغول بوده اند…..

ب: ۱۷۰حوزه باستانی در حریم آبگیری سد چم شیر

در حالیکه بین سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱،  فقط ۳۰ محوطه کاوش شده. مافی، مشاور باستان شناسی و میراث فرهنگی شرکت توسعه نیرو نیز یادآور شده، «در این ۱۰ سال که مطالعات کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه سد چم‌شیر انجام شده شاید کلا ۷ تا ۸ ماه کاوش صورت گرفته باشد….»

به تعبیری بجای ده سالی که برای بررسی مناطق باستانی این حوزه بررسی می شد ، فقط ۹ ماه کاووش شده، آن هم فقط برای ۳۰ حوزه!

۹-  وجود چاه های نفت

بنا بر گزارشی که «ایسنا»منتشر کرده؛ فاضل، معاون اجرایی سد و نیروگاه چم شیر اعلام کرده:

در محدوده مخزن دو چاه نفت وجود داشت که پلمپ شده‌اند. همچنین ۸ چاه خارج از مخزن بوده که جمع بندی شرکت نفت بر اساس مذاکرات صورت گرفته آن بود که چاه‌های خارج از مخزن را نیز پلمب کند.او در پاسخ به این سوال چه تضمینی وجود دارد نفت، آب را آلوده نکند، اظهار کرد: « …..ما یک توافقنامه با شرکت نفت داریم که پلمب و ایمن‌سازی چاه‌ها با این شرکت است و آنها باید در این باره پاسخگو باشند که تا کنون چه اقداماتی انجام داده‌اند. ما با این شرکت در راستای آن‌که نفت در آب آلودگی ایجاد نکند توافق کرده‌ایم…. »

در واقع سد سازان می گویند؛  اگر روزی روزگاری نفت به داخل «مخزن سد« نفوذ کند ، هیچ مسئولیتی متوجه سد سازان نبوده و وزارت نفت باید پاسخگو باشند!   این چه جور استدلال و منطقی است ؟مگر نفوذ نفت به سدی که قرار است دومین مخزن تجمیع آب در کشور باشد ، شوخی بردار است، یر چه مبنا و مسئولیتی طی عقد «یک قرارداد» با وزارت نفت چاه ها را مسدود و بقیه مسئولیتها به امان خدا رها می شود؟… بر مبنای چه مسائل حقوقی در آینده،می توان وزارت نفت را باید پاسخگوی آلودگی نفتی مخزن سد چم شیر دانست؟…

با تاکید بر اینکه دلایل مخالفت کارشناسان برای آبگیری این سد را در این یادداشت نیاورده ام، اما در همین مختصر پاسخ به چند پرسش از وزیر محترم نیرو الزامی به نظر می رسد.

۱- چطور وزارت نیرو می تواند با توجه به نامه رییس جمهور و بدون اطلاع رسانی در باره جواب آن نامه (اگر جوابی در کار بود) به آسانی از کنار این مهم گذر کرده باشد؟….

۲- این همه عجله برای آبگیری این سد از کجا ناشی می شود؟

حقیر بر مبنای احتمالات موجود وضعیت را مورد کنکاش قرار داده ام

الف: تعهدات شما به طرف سرمایه گذار خارجی

اگر این طور است چرا شفاف برای مردم و دیگر کسانی که نگران وضعیت حاضر هستند دلایل حقوقی را باز گو نمی کنید، حتی می شود جزییات قرارداد با طرف خارجی را منتشر و در مضیقه بودن وزارت نیرو را اعلام نمایید!

ب:  فشار های داخلی

در این صورت شما ،حمایت رییس جمهور محترم در بررسی بیشتر برای آبگیری سد را  پشت خود دارید و می توانید با تکیه به نامه رییس جمهور هرگونه فشار برای آبگیری را خنثی کنید…..

ج: وضعیت خود سد، احتمال خسارات اقتصادی برای کشور  در صورت زمان بردن طرح

راستش را بخواهید حقیر هر قدر خواستم خود را قانع کنم که سود آبگیری سد چم شیر با این عجله در مقابل خسارات و هزینه های اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی آن قابل قیاس نیست…

خطاب به وزیر محترم نیرو عرض می کنم؛ شجاعانه در مقابل هر فشار احتمالی مقاومت کنید، تا بتوانید  با فراغ بال و با وارد کردن کمترین خسارات مالی، و اجتماعی، سرافرازانه از این «معضل خود ساخته» گذر کنید.

 

بیشتر بخوانید :

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=175982

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰