تاریخ : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
7

روز تالاب ها و برداشت لیتیم و پتاسیم از گاو خونی

  • کد خبر : 178770
  • 28 بهمن 1401 - 22:08
روز تالاب ها و برداشت لیتیم و پتاسیم از گاو خونی
جدی جدی کسانی به فکر"لیتیم و پتاسیم" افتاده اند و در قدم های نخستین ( به هر بهانه) می خواهند از گاو خونی بعنوان "افتتاحیه  برداشت لیتیم از تالاب ها" کلنگ  شروع برداشت این فلزات را بر فرق گاو خونی فرود آورند.

جمهوریت – ناصر تبریزی – دوم فوریه ۱۹۹۷ بنام روز جهانی تالابها نامگذاری شده است و هدف از برگزاری روز جهانی تالاب‌ها، افزایش آگاهی جهانی در مورد نقش حیاتی آن برای مردم و کره زمین است هر سال موضوعی برای تمرکز بیشتر و کمک به افزایش آگاهی عمومی در مورد ارزش تالاب‌ها، انتخاب می شود.

کشورها رویدادهای مختلفی را برای افزایش آگاهی سازماندهی می‌کنند. ایراد سخنرانی‌ها،  اجرای سمینارهای مختلف، طبیعت‌گردی و … برنامه های متعددی برای آگاهی ملل جهان از جمله در ایران به این بهانه برگزار می شود.

امسال در ایران نیز این روز را با شعار ” تالاب ها براى آینده شهرى پایدار”  گرامی داشتند. در همین رابطه کنفرانسی در رامسر برگزار شد و علت آن هم پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر بود.

نکته ای که باعت شد نگارنده به این بهانه مطالبی را عنوان نمایم سخنانی بود که  از سوی احمد رضا لاهیجان زاده مدیر کل محیط زیست استان اصفهان در شهر ورزقان به همین مناسبت عنوان شد.

ایشان دو مورد را در میان گزارشی از عملکرد اداره تحت مسؤولیت خود عنوان کردند. ابتدا مخالفت خود و سازمان محیط زیست را با آغاز پروژه جدید “درخواست برداشت فلزاتی مانند لیتیم و پتاسیم”  از شورابه های گاو خونی اعلام و در مرحله بعد از مردم و دوستداران محیط زیست تالاب گاو خونی، درخواست می کند که با حضور خود در صحنه همکاری نمایند.

راستش را بخواهید زمانی که  این سخنان را می خواندم، ناخودآگاه شایعاتی را که درباره “عمدی بودن خشک شدن دریاچه ارومیه “به ذهنم خطور کرد. البته آنزمان وقتی این شایعات پر رنگ شد چند مقام در صجنه حاضر و به شدت این شایعات را رد کردند.

حال می بینم که جدی جدی کسانی به فکر”لیتیم و پتاسیم” افتاده اند و در قدم های نخستین ( به هر بهانه) می خواهند از گاو خونی بعنوان “افتتاحیه  برداشت لیتیم از تالاب ها” کلنگ  شروع برداشت این فلزات را بر فرق گاو خونی فرود آورند.

در واقع گام اول در این راستا از گاو خونی شروع شده است. حقیر هر چه در فضای مجازی جستجو کردم جزییات این طرح چیزی نصیبم نشد. اما نگرانی های مدیر کل محیط زیست استان اصفهان به حدی است که برای جلوگیری از اجرایی شدن این طرح دست به دامان مردم و دوستداران محیط زیست شده است.

هر چه به درخواست لاهیجانی زاده در مورد استمداد از مردم فکر می کنم بیشتر نگران می شوم. من فکر می کردم که مردم برای حل مشکل باید سراغ مدیران اجرایی بروند. حال امروزه کارمان به جایی رسیده که مدیران “در سطح استان” برای حل مشکلات حیطه مسئولیت خود، از مردم تقاضای کمک و همکاری دارند. از صمیم قلب آرزو می کنم ، حال که مدیران ما توان مقابله و یا ابزار لازم برای جلوگیری از طرح های ضد محیط زیستی را ندارند. دست کم مردم به داد مدیران برسند، شاید که “محیط زیست یتیم ما ” عاقبت بخیر شود. آمین

بیشتر بخوانید :

 

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=178770

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰