تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
8

کاشت یک میلیارد درخت طی ۴ سال شدنی است؟

  • کد خبر : 181136
  • 23 اسفند 1401 - 10:32
کاشت یک میلیارد درخت طی ۴ سال شدنی است؟
کسانی که بنیان چنین طرحی را در انداخته اند، آیا لحظه ای به خود اندیشیده اند که بهتر نیست، بجای هزینه کرد 18 هزار میلیاردی برای کاشت درخت،  ابتدا الزامات اولیه آن (که قطعا در قدم اول تامین آب می باشد)  را در نظر بگیرند،

جمهوریت – ناصر تبریزی – ۱۵ اسفند هر سال مسئولین دلسوز ما یادشان می افتد که درخت موجود مفیدی است و خیلی کارهای خوب می کند، کربن را جذب و اکسیژن را دفع می کند. تمام مدیران ارشد این مملکت، چه به محیط زیست مربوط باشند و چه نباشند، این امر خیر و خداپسندانه را در مقابل دوربین هرگز فراموش نمی کنند. در نمایی نزدیک مقابل خبرنگاران! حاضر و با یک بیل تازه و تمیز و خاک خیلی تمیز تر،  به چاله ای که از قبل برای کاشت مهیا شده یک نهال می کارند.

امسال مراسم طور دیگری بود، مسئولین مرتبط با «درخت کاری» از معاون محترم رئیس جمهور و مشاور و رئیس حوزه ریاست سازمان منابع طبیعی ، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و. …. همه و همه از  کاشت یک میلیارد نهال طی ۴ سال خبر دادند.

وعده کاشت یک میلیارد نهال در چهار سال، خیلی جذاب بود!  اما حقیر نیز به همراه خیل کسانی که کنجکاوانه این خبر را دنبال می کنند،با چند ضرب و تقسیم ساده متوجه شدیم ، این طرح تا چه حد می تواند اجرایی باشد،و اشکال کار از کجا ناشی می شود.

بیایید از زاویه دیگری به مسئله نگاه کنیم. فارغ از مشکلات ضرب و تقسیم افرادی مانند من،به فرض اینکه کاشت یک میلیارد درخت اجرایی هم باشد،آیا سرمایه مورد نیاز برای کاشت ۲۵۰ هزار نهال در سال برای سازمان ذیربط تامین شده است؟ از سویی، الزامات (صد البته کم اهمیت) مورد نیاز این طرح ، مانند ذخایر آبی (سطحی یا زیر سطحی) مهیا است ؟ اصولا آیا در چهار سال آینده مشکلی برای آبیاری «یک میلیارد نهال» نخواهیم داشت؟ ، یا فقط قرار است مبلغ ناقابل حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان را هزینه و نهال ها را کاشته و بعد دست ها را به سوی آسمان دراز،  و برای رفع تشنگی این درختان دعا بخوانیم!

حنیف گلزار فعال محیط زیست در سایت خبری سلامت نیوز، طی یادداشتی به نقل از ایسنا اعلام کرده « ….کل هزینه اجرای این طرح ۱۸ هزار میلیارد تومان (۴٫۵ میلیارد تومان در سال) است. این مبلغ ۱٫۲۸ برابر کل بودجه و اعتبار سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در سال آینده است. …»

خیلی طبیعی است که اولین پرسشی که ذهن هر خوانند ای را در قبال خواندن این خبر، به سوی خود می کشاند این است که ، سازمان منابع طبیعی چگونه می تواند مبلغی بیش از کل بودجه سالانه خود را صرف کاشت نهال کند؟!

یکی دیگر از نکات ابهام این طرح بحث تامین آب مورد نیاز یک میلیارد درخت طی چهار سال آینده است. جسارتا یادآوری می کنم  این سالها ، ایران در بدترین شرایط ذخایر منابع آبی خود به سر می برد، کسانی که بنیان چنین طرحی را در انداخته اند، آیا لحظه ای به خود اندیشیده اند که بهتر نیست، بجای هزینه کرد ۱۸ هزار میلیاردی برای کاشت درخت،  ابتدا الزامات اولیه آن (که قطعا در قدم اول تامین آب می باشد)  را در نظر بگیرند؟،  با توجه به ابهامات بسیاری که در نحوه اجرا و مشکلات عدیده آن وجود دارد،می توان  پیش بینی کرد که این طرح در همان سال اول اجرا شکست خورده و صرفا منابع مالی را به هدر خواهد داد.

امیدوارم که وعده ساخت یک میلیون مسکن در یکسال، و نتایج حاصله آن طی سال گذشته، باعث شود تا دست  مدیران ارشد در حوزه محیط زیست، کمی واقع گرایانه تر به اهداف رویایی خود بیاندیشند.

بخاطر داشته باشیم که طرح های عملیاتی در سازمان ها، به مانند شعار های های انتخاباتی نیست که بی محابا! وعده های زیبا داده و پس از انتخابات، خود اولین کسی باشیم که غیر واقعی بودن آن برایمان مسجل شود! ….و در ادامه نیز، تمام وعده های انتخاباتی را برای دور بعد، در بایگانی ها حفظ و در زمان معین و مناسب مجدد آنها را بروز کرده و مسرور گردیم.

گویند شخصی یک کاسه ماست را بر لب ساحل به دریا می ریخت، از او پرسیدند چه کار می کنی؟

جواب داد, دوغ درست می کنم!

پرسیدند ای مرد! مگر با یک کاسه ماست، دریا دوغ می شود

پاسخ داد خودم هم میدانم که نمی شود !

ولی اگر شود، چه می شود؟؟؟

 

بیشتر بخوانید :

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=181136

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰