تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
5

عجایب خلقتی است در این اقتصاد…

  • کد خبر : 186177
  • 11 اردیبهشت 1402 - 1:36
عجایب خلقتی است در این اقتصاد…
چگونه یک موسسه مالی می تواند 110 برابر سرمایه خود زیان بدهد، و همچنان در کشور بعنوان یک بانک! اندوخته های مردم را همچنان جذب و بعنوان تسهیلات (غیر قابل باز گشت) به دیگران هدیه کند؟ و یا اینکه بدون هیچ مشکلی! همچنان به کار خود ادامه دهد؟ تا جایی که رئیس کل بانک مرکزی، فارغ از علل زیان انباشته، آنان را تهدید به انحلال نماید.

جمهوریت – ناصر تبریزی – از فروردین ماه امسال، از سوی بانک مرکزی خبرهایی منتشر می شد که رنگ و بوی اعتراض، فرزین رئیس کل بانک مرکزی ایران را می داد، اگر چه ایشان همواره، دلیل اصلی کسری تراز بانکها را ، برداشت های دولت اعلام می کند، اما به قول روزنامه شرق، این سخنان آقای رئیس« بهت بانکی» تلقی گردید.

فرزین که خود زمانی ریاست بانک ملی و چند بانک دیگر را تصدی کرده است، چهارم اردیبهشت امسال، در دیدار دوره‌ای خود با مدیران عامل بانک‌ها، بر ضرورت کنترل اضافه برداشت بانک‌ها تأکید کرده و گفت: «…..حجم اضافه برداشت برخی بانک‌ها از بانک مرکزی قطعاً قابل‌قبول نیست و بانک‌های ناتراز در این زمینه، برای تعیین تکلیف، حتماً مشمول «قاعده و فرایند گزیر» خواهند شد….»

وی در ادامه به بانک‌های نا تراز شش ماه فرصت داده  تا اضافه‌ برداشت‌هایشان را اصلاح کنند. در این جلسه رئیس‌کل بانک مرکزی، تهدید کرده است در صورتی که بانک‌ها نتوانند ناترازی خود را حل کنند، در همین نیمه اول سال ۱۴۰۲ آنها را منحل می‌کند و از سهامداران اصلی آنها سلب امتیاز خواهد شد! البته چند روز قبل از این تهدید ، مجلس نیز به موضوع زیان انباشته بانک ها، ورود کرده بود. بطوری که گزارشی (اعتراضی) از وضعیت بانک آینده، (یکی از بانک‌های خصوصی)، در صحن مجلس خوانده شد.

اگر نگاهی به جدول زیان انباشته اعلامی از سوی بانک مرکزی بیاندازیم، مسئله روشن تر خواهد شد. طبق این گزارش زیان های انباشته بانکها بشرح ذیل اعلام شده است.
۱- بانک ملی ۸۰ درصد زیان انباشته
۲- بانک کشاورزی ۴۷ درصد زیان انباشته
۳- موسسه ملل ۳۷۰ درصد زیان انباشته
۴- بانک پارسیان ۶۴ درصد زیان انباشته
۵- بانک شهر۱۵۸۱ درصد زیان انباشته
۶ – بانک دی ۱۱۵ درصد زیان انباشته
۷- بانک ایران زمین ۶۹۷۳ درصد زیان انباشته
۸- بانک آینده ۵۶۶۸ درصد زیان انباشته
۹- بانک سرمایه ۱۱۱۲۸ درصد زیان انباشته
نکته ای که هضم آن برای نگارنده بسیار سخت شده این است که (بعنوان مثال) بانک سرمایه بیش از یازده هزار درصد زیان انباشته دارد!

مگر شدنی است که این بانک طی یک یا دو یا سه سال به این وضع افتاده باشد؟…

چگونه یک بانک می تواند ۱۱۰ برابر سرمایه خود زیان بدهد، و همچنان در کشور بعنوان یک بانک! اندوخته های مردم را همچنان جذب و بعنوان تسهیلات (غیر قابل بازگشت) به دیگران هدیه کند؟ و یا اینکه بدون هیچ مشکلی! همچنان به کار خود ادامه دهد؟ تا جایی که رئیس کل بانک مرکزی، فارغ از علل زیان انباشته، آنان را تهدید به انحلال نماید.

در این راستا،«روزنامه سیاست روز» نیز، طی یک یادداشت، پرسشی با این مضمون را مطرح می کند:

( در حالیکه)«… بانک ملی ایران که مدعی عنوان بزرگترین بانک جهان اسلام و اصلی‌ترین بانک دولتی و حاکمیتی کشور است، (طبق گزارش بانک مرکزی) عملکرد منفی ۸۰ درصدی دارد. کدام دلایل پنهان و پشت پرده است که این بانک را اینگونه به فلاکت انداخته است؟ وقتی این بانک دولتی که مستقیما ازسوی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد رصد می‌شود به این حال و روزی افتاده است، سپرده گذاران و کسانی که به این بانک اعتماد داشتند چه باید بکنند؟ ذیل ماده ۱۴۱ قانون تجارت، در این شرایط قرارگرفتن، یعنی عملا در مرز ورشکستگی و انحلال قرار داشتن!!! حال اینکه دولت و بانک مرکزی می‌خواهند به این مریض رو به موت، دارو تزریق کنند»

راستش را بخواهید این گونه عجایب به احتمال زیاد در کشورها به ندرت اتفاق می افتد و اگر هم به وقوع بپیوندد، لابد بانکها اعلام ورشکستگی می کنند یا «بانک های مرکزی شان» اعلام انحلال می کنند و یا توسط دولت جبران مافات می شوند، حال که در کشور ما به قول «فرزین» عامل اصلی ناترازی برداشت بانکها خود دولت است، خوب باید اذعان کنیم که:

عجایب خلقتی است، در اقتصاد ما!!!

 

بیشتر بخوانید :

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=186177

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰